Mobielvriendelijke retailers hebben een streepje voor

Door Chanan Moll
Mede-eigenaar Media Artists

Mobiel is al langere tijd geen vraag maar het antwoord. Uw huidige en potentiële klant navigeert, zoekt en deelt via mobiele apparaten en wat is er vervelender, dan dat u lange tijd moet wachten als gebruiker? Of moet inzoomen, swipen, scrollen en de Rubik's Cube kunt oplossen voordat u zover bent: de juiste content is leesbaar geworden. Goed nieuws: vanaf vandaag komen deze websites niet of nauwelijks meer tevoorschijn in Google.

"Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results."

De zoekreus heeft aangekondigd dat de mobiele gebruikersvriendelijkheid van de website zwaar gaat wegen bij de bepaling van de positie in de zoekresultaten. Wat inhoudt dat de onbetaalde zoekresultaten drastisch zullen wijzigen. Naast het feit dat uw bezoeker (en daarmee potentiële klant) niet graag terugkomt na bezoek op een niet gebruiksvriendelijke mobiele website, loopt u dus ook de kans dat u waardevolle websitebezoekers verliest.

21 april is dus de dag; een cruciale dag. Google kondigt vrijwel nooit wijzigingen aan, maar wat nog interessanter is, is dat ze zelf een waarde toekennen. "Significant impact" is niet iets wat we licht opnemen.

Is uw website gebruiksvriendelijk voor mobiele bezoekers?
Het is gemakkelijk om te controleren of uw mobiele website door bezoekers en Google als gebruiksvriendelijk beschouwd wordt. Haal uw smartphone tevoorschijn, bezoek uw website en beantwoord de volgende vragen:

- Wordt de inhoud van de pagina volledig geladen en niet geblokkeerd doordat software ontbreekt?
- Is de tekst leesbaar zonder in te zoomen?
- Is alle inhoud te zien zonder dat u horizontaal hoeft te swipen of scrollen?
- Staan alle links ver genoeg uit elkaar, zodat deze gemakkelijk aangetikt kunnen worden?
- Hoeft u niet lang te wachten totdat alle inhoud geladen is?

Wanneer u één of meerdere van deze vragen met 'nee' beantwoordt, is de kans groot dat de wijziging van Google een significante invloed gaat hebben op de hoeveelheid websitebezoeken via de zoekmachine. U kunt ook uw website invoeren in de mobielvriendelijkheidstest van Google en in het hulpprogramma voor webmasters, Google Webmaster Tools, het rapport 'mobiele bruikbaarheid' bekijken om te achterhalen welke problemen de zoekmachine op uw website tegen komt.

Hoe verliest u geen waardevolle potentiële klanten?
Natuurlijk kunt u uw online partner aanspreken om bovenstaande punten stuk voor stuk aan te passen. Een andere oplossing is het volledig aanpassen van de mobiele website. Er zijn drie mogelijkheden, waarmee u ervoor kunt zorgen dat uw gehele mobiele variant gebruiksvriendelijk is:

- Responsive design
De stijlelementen van de website passen zich aan de grootte en de verhoudingen van het beeldscherm aan, waarop deze geopend wordt. Geen aparte URL-structuur en/of zoekmachineoptimalisatie-problematiek!

- Dynamische weergave
Met een dynamische weergave past de daadwerkelijke code van uw website zich aan aan het type apparaat waarmee de website bezocht wordt. Deze optie vergt enkele additionele wijzigingen die benodigd zijn om geen verkeerde signalen naar de zoekmachine te sturen.

- Afzonderlijke URL's
Een aparte mobiele variant van uw website, met unieke URL's, zoals m.website.nl. Om niet tegen andere problemen op te lopen bij de uitvoering van deze optie, is het raadzaam om advies van een zoekmachinespecialist in te winnen.

De kosten van bovenstaande oplossingen variëren en zijn onder meer afhankelijk van de inhoud van uw website en de partner die u hiervoor in de hand neemt. Op de lange termijn is deze investering echter zonder meer te verantwoorden, doordat geïnvesteerd wordt in uw merk en in new business. U wilt toch zeker niet die ene grote verkoop mislopen omdat de beslissingsbevoegde persoon uw website op zijn smartphone opende?

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in