​Dit is de versmarkt die DekaMarkt uitrolt

Door Nick Möller
Redactie RetailWatching

DekaMarkt ging in juni 2014 in Beverwijk van start met de World of Food. Nu, bijna 2,5 jaar later, wordt het versconcept geïntroduceerd in Apeldoorn. Het is een ‘afgeleide’ van de originele formule, vertelt formuledirecteur Pieter Rozendaal vlak voor de opening op donderdag. “We hebben goed geanalyseerd wat wel werkt en wat niet werkt. Wat je hier ziet zullen we ook op andere locaties introduceren.”

Zaterdag was de oude vestiging in Apeldoorn, pal naast de World of Food, nog gewoon open. Daar is bij de opening van de versmarkt niets meer van te zien. Het gebouw is in een paar dagen tijd volledig verleden tijd geworden. De nieuwe vestiging bestaat uit een parkeergarage op de begane grond, met 2800 vierkante meter aan winkelvloeroppervlakte erboven.

Het pand tikt in totaal zelfs bijna de vierduizend vierkante meter aan. Daarmee is het een megasupermarkt, iets wat eigenlijk door de gemeente Apeldoorn werd tegengehouden. Net als een permanente zondagsopenstelling een aantal jaar terug, maar wat DekaMarkt dankzij een maas in de wet eveneens wist te realiseren. En nu werkt de supermarktketen met het bestemmingsplan onder de arm ook nog aan de komst van een branchegenoot op zijn oude locatie. Een discounter moet de traffic naar het noorden van Apeldoorn vergroten.

Bezoekers van de tweede World of Food zien net als in Beverwijk onder meer een bakkerij en notenbranderij, maar stuiten ook op een paar noviteiten. Zo is er een ananassnijder, die een verse ananas binnen vijftien seconden verwerkt tot een bakje met ananasringen. Daarnaast kunnen ze zelf zuivel tappen, door een plastic melkfles onder een afgesloten tap te plaatsen. Na elke vulbeurt volgt een automatische reiniging van het apparaat. Een heuse primeur in Europa, claimt de supermarktketen. Verder heeft het wokrestaurant uit Beverwijk plaatsgemaakt voor een café, waar al het eten dat op de versafdelingen wordt verkocht kan worden geconsumeerd. Broodjes worden ‘on demand’ gesmeerd, terwijl een kok voor het weekmenu zorgt.

Met het versconcept slaat DekaMarkt verder de weg naar boven in. “Je ziet een splitsing in de supermarktbranche. Enerzijds heb je de discountformules, die een beperkt assortiment voeren om de kosten te drukken en zo de prijzen laag te houden. Wij kiezen er juist voor om meer service, vers en ambachtelijke producten toe te voegen”, aldus Rozendaal. “Dat betekent niet dat we de prijs helemaal loslaten. Promoties behoren tot ons dna.” Iets wat goed te zien is op het moment dat de deuren van de nieuwe versmarkt voor het eerst opengaan. Klanten staan in no-time met een krat Heineken van 7,99 euro of friteuse van Inventum van 39,99 euro bij de kassa.

DekaMarkt maakt net als Dirk onderdeel uit van Detailresult Groep. Samen hebben de twee formules de twee uitersten van de markt afgedekt. Al is de aanwezigheid van zijn zusterbedrijf niet de grote stimulans voor DekaMarkt om zich te upgraden, zegt Rozendaal. “Het middensegment is niet de plek waar je wilt zitten.”

DekaMarkt is niet de enige supermarktketen die brood ziet in een versformule. Jumbo heeft inmiddels drie Foodmarkten, terwijl de XL-vestiging van Albert Heijn in Eindhoven ook als versmarkt gezien mag worden. Hoogvliet trok onlangs juist de stekker uit zijn Versmarkt-concept. Het verdienmodel van versmarkten is nog in ontwikkeling, zei sectorbanker food Rob Morren van ABN Amro vorig jaar nog. Volgens Rozendaal gaan versbeleving en winstgevendheid bij DekaMarkt echter hand in hand. “We zouden niet meer World of Foods openen als we er geen geld mee zouden verdienen. We zijn geen sociale instelling.”

De derde World of Food wordt over een maand geopend in Doetinchem, terwijl ook Amersfoort zich opmaakt voor een opening. Volgende week wijst DekaMarkt bovendien de vijfde plek voor een World of Food aan. “Daarbij gaat het allemaal om nieuwbouw. Volgend jaar willen we ook bestaande vestigingen van DekaMarkt verbouwen tot World of Food. We geloven erg in dit concept”, laat de formuledirecteur weten.

Behalve het World of Food-concept rolt de Detailresult-dochter ook zijn bezorgservice uit. Momenteel kunnen consumenten nog niet het volledige assortiment van de versmarkt thuis bestellen, maar dat wil DekaMarkt wel mogelijk maken. Nu worden online bestellingen nog door het andere filiaal in Apeldoorn bezorgd, maar de World of Food moet volgens supermarktmanager Robin Tellegen die taken uiteindelijk overnemen. Afhalen is er niet bij. “We hebben op dit moment twee pick-up points in Nederland, maar breiden vooral onze bezorgservice uit.” Wanneer de busjes door het volledige verzorgingsgebied zullen rijden is nog niet duidelijk. “Alles op zijn tijd. Eerst maar even deze World of Food onder de knie krijgen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in