Twaalf keer gezond fastfood uit de VS

Salades, verse spinaziesapjes, supergranen, biologisch en vers van het land. Gezonde maaltijdbezorging, versmarkten, saladebars, bootcampen tot je erbij neervalt. De gezondheidstrends valt niet te ontkennen en verspreidt zich snel.

Waar vraag is komt aanbod. Foodformule SLA was één van de eerste saladebars in Nederland en verspreidt zich nu uit over ons land. In Utrecht opent binnenkort vestiging nummer zes.
De saladebar is echter komen overwaaien vanuit de Verenigde Staten. Sinds een aantal jaar poppen daar de saladebars uit de grond. Zoals Amerikanen dat kunnen, zijn ze lyrisch over het gezonde blaadje sla. Het is voor de bevolking vooral een gezonde vervanger van fastfood. Snelheid, gemak, maar ook prijs zijn drijfveren voor hun eetkeuze. En de keuze voor een snelle Chinese of Mexicaanse maaltijd, een pizza of cheeseburger is snel gemaakt.

De saladebar heeft daar (deels) een einde aan gemaakt. Vooral staten als Californië, New York en Florida lopen voorop in een gezonde leefstijl. Want als er een gezond alternatief is dat net zo snel is, why not? Het fenomeen verspreidt zich inmiddels over het land en het aantal franchises groeit gestaag. Reden om de verschillende concepten nader te bekijken. Twaalf populaire saladebars in de Verenigde Staten.


Freshii: waarom kan fastfood niet gezond zijn? Energierijk, voedzaam eten on the go is een succes: Het eco-vriendelijke Freshii heeft inmiddels 150 vestigingen in acht landen en groeit snel.


Tender Greens: 'slow food done fast’. Alleen de naam klinkt al zacht. Tender Greens koopt alleen van lokale boeren en gaat hard in Californië.


Chop't: chop it like it’s hot. Of liever koud: salade en een enkele sandwich vind je op het menu bij Chop’t (Creative Salad Company). De keten heeft 24 vestigingen rondom New York en Washington.


Saladworks: volgens The Daily Meal (ja, Meal), is Saladworks een instituut voor de gezonde werklunch. De keten met honderd franchises claimt de eerste en de grootste franchise-saladeketen van het land te zijn. In februari stond de keten echter aan de rand van de afgrond en vroeg, en vroeg een Chapter 11-procedure (vergelijkbaar met surseance van betaling) aan om zo te werken aan een reorganisatie terwijl de zaken open konden blijven.


LYFE Kitchen: LYFE staat voor Love Your Food Everyday. Zo dachten ook de oprichters — voormalig global president en het voormalige hoofd corporate communicatie van McDonald’s. Het idee: snel, goedkoop, gezond en lokaal, gemaakt door een chefkok. I’m lovin’it. De fastfoodketen heeft zestien vestigingen verspreid over Amerika.


De Garden Bar in Portland. ‘In carrots we trust’ prijkt er op hun website. Amen.

Sweetgreen wil voor iedereen een winsituatie creëren. Alles bij de keten is organisch, biologisch, eco-vriendelijk of recyclebaar. De keten heeft inmiddels 31 vestigingen aan de oostkust.


Souplantation & Sweet Tomatoes: de locaties van Souplantation & Sweet Tomatoes hebben allen een dertien meter lang buffet. Je moet er echter wat voor over hebben; de uitgebreide keuze zorgt voor lange wachtrijen. De keten zit door het hele land maar is vooral in Californië, bakermat van de Amerikaanse gezondheidstrend, actief.


Just Salad: snel, vers, goedkoop, grote porties. Dat is eigenlijk alles waar Just Salad voor staat. De saladeketen serveert zijn salades in een herbruikbare kom. Naast vestigingen in New York zit de keten ook in Hong Kong.


Simply Salad: met slechts drie vestigingen in Los Angeles haalt het de lijst van ‘beste saladebars in Amerika’. Niet heel onderscheidend van andere ketens, maar waarschijnlijk simply good.


The Little Salad Shop: twee Yale-studenten die de ongezonde off-campus leefstijl zat waren, besloten het heft in eigen handen te nemen. Samen met een partner runnen ze nu een goedlopende saladebar in het stadje.


Hale and Hearty: oké, niet helemaal een saladebar. Maar dit soephuis in New York wordt net zo geroemd om zijn salades.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in