Appdate: Zo navigeer en vergelijk je in de Media Markt

Appdate: Zo navigeer en vergelijk je in de Media Markt

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Payconiq, Media Markt en UberEats.

Payconiq
Vier van de grootste banken van Nederland – ABN Amro, ING, Rabobank en de Volksbank – werken samen aan de nieuwe mobiele betaaldienst Payconiq. Consumenten kunnen met die app straks ‘online, onderweg en onderling’ betalen. Payconiq ondersteunt alle mogelijke betaalmanieren in een app, door een directe koppeling te maken met de betaalrekening van de klant. Het nieuwe initiatief is zowel in webshops als in winkels in te zetten. Voor onderlinge betalingen hebben klanten straks voldoende aan een telefoonnummer uit hun contactenlijst, waar het IBAN-rekeningnummer aan is gekoppeld.

Payconiq is al getest in België, waar inmiddels meer dan 25 duizend winkeliers zijn aangesloten. Er is geen pinterminal nodig, omdat de betaalrekening van winkels op basis van geolocatie wordt weergegeven in de app. Ook is het mogelijk om via een QR-code te betalen, zowel in fysieke winkels als online. De app wordt komende zomer beschikbaar in Nederland.

Store Mode en Guide
Media Markt laat in Eindhoven zien wat het onder de toekomst van het winkelen verstaat. Daarin is bij de elektronicaketen plek voor twee nieuwe apps: Store Mode en Store Guide. Store Mode moet online shoppen naar de winkelvloer brengen. De app maakt productreviews en – vergelijkingen die je bij het online winkelen raadpleegt direct in de winkel toegankelijk. Door de barcode van een product te scannen, zien gebruikers alle relevantie informatie op hun telefoon.

Klanten die de app Store Guide downloaden krijgen op hun smartphone informatie over producten, het vinden van afdelingen en specifieke aanbiedingen. De app is gekoppeld aan het indoor positioning systeem van Philips Lighting. Door middel van modulatie van licht geeft elke ledarmatuur in de winkel een unieke code door aan de smartphone van de klant. Zij kunnen de producten selecteren en via ‘indoor navigatie’ de snelste route naar het schap volgen. De app werd vorig jaar al getest in de winkel van Saturn in Ingolstadt.

UberEats
UberEats heeft een half jaar na zijn lancering in Amsterdam een aantal wijzigingen in zijn app doorgevoerd. Klanten kunnen onder meer live meekijken waar de maaltijd is en bestellingen een week vooruit plannen. UberEats komt verder met gerichte aanbevelingen. Zo wordt er dankzij machine learning advies geboden zoals go-to’s, bezorgopties binnen dertig minuten en de populairste, dichtstbijzijnde opties op basis van eerdere bestellingen. De restaurants zijn voortaan te filteren op specifieke criteria zoals snelheid, prijs en dieet. UberEats gebruikt naar eigen zeggen informatie over maaltijden en de gemiddelde bereidingstijd om gerechten te tonen die op tijd geleverd kunnen worden.

Gebruikers van de app kunnen verder zelf bepalen hoe het eten wordt bezorgd, variërend van het thuisadres tot populaire bezorglocaties als ziekenhuizen en parken. Het is mogelijk om specifieke instructies toe te voegen aan de bestelling om eten bijvoorbeeld buiten te laten bezorgen. UberEats is wereldwijd in 71 steden actief en telt ruim veertigduizend deelnemende restaurants.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in