​House of Smart, een winkel vol gedachtekronkels

Eindhoven is deze week weer in de ban van de Dutch Design Week. De Witte Dame geldt als één van de uitvalsbases van dit negendaagse event. Recht tegenover het oude fabrieksgebouw kunnen bezoekers terecht voor spraakmakend winkelinterieur. House of Smarts opende daar eind vorige maand zijn deuren.

House of Smart verkoopt genotmiddelen zoals alle andere smartshops. Het interieur komt van de hand van Maurice Mentjens, die eerder al smartshops ontwierp voor onder meer Sirius Smart in Eindhoven, Maastricht en Roermond en Skunk en Relax in Sittard.

Mentjens zoekt naar eigen zeggen altijd zijn inspiratie in de lokale context, in dit geval in het dna van Eindhoven als het technologisch centrum van Eindhoven. Eindhoven werd in 2011 nog uitgeroepen tot de slimste regio ter wereld, mede door initiatieven als ‘Brainport Regio Eindhoven’. “Het leek me daarom interessant om juist hier het brein, met al z’n vertakte zenuwstelsels, op een abstracte manier te verbeelden. Als een labyrint, of een doolhof. Maar je kunt de vertakkingen ook interpreteren als de bedrading van complexe printplaten of computerchips, symbool van rationeel denken en artificiële intelligentie.”

Het gehele interieur, ook het plafond, is voorzien van een ‘wirwar aan houten structuren’. Door de combinatie met de grijstinten ontstaat het beeld van een hersenschors, waar alle informatie wordt verwerkt. Deze ‘gedachtekronkels’ zijn op sommige plekken voorzien van productsamples.

Het pand is voor de verbouwing helemaal tot op het casco gestript. Daarnaast maakte de voordeur plaats voor een hoger model, passend bij de grote etalageruiten. Zo wordt voorbijgangers een ‘royale blik’ gegund op de gedachtekronkels van House of Smart.

Beeld: Arjen Schmitz

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in