Een vlaggenschip voor gerecyclede mode

Een vlaggenschip voor gerecyclede mode

Het Zwitserse bedrijf Freitag is bekend van tassen die worden gemaakt van afgedankte dekkleden van vrachtwagens, veiligheidsgordels en fietsbanden. Deze materialen worden verwerkt tot nieuwe, functionele tassen. Of 'recontekstualiseerd', zoals de oprichters Markus en Daniel Freitag het noemen.

Elk product is uniek, omdat de uitgesneden stukken steeds voor nieuwe kleurpatronen en kleurcombinaties zorgen. De producten van de Zwitserse broers worden als kunst gezien. Een van de eerste tassen staat ook tentoongesteld in het Museum of Modern Art in New York.

Freitag brengt haar producten op de markt via zorgvuldig geselecteerde winkels in de hele wereld, een webshop en zestien eigen vestigingen. Vorige maand ging de eerste Europese vestiging buiten Duitsland en Zwitserland open. In Milaan vult het merk 130 vierkante meter in een typisch industrieel gebouw uit de negentiende eeuw met vijftienhonderd producten.

Het pand heeft granieten zuilen en gewelfde terracotta plafonds. Behalve de bekende accessoires als tassen en portemonnees wordt ook de 'composteerbare' kledinglijn F-abric in de flagshipstore verkocht. Die kleding is gemaakt van textiel dat vanaf de vezel biologisch afbreekbaar is. Daarvoor wordt alleen gebruikgemaakt van natuurlijke stoffen zoals vlas, hennep en houtvezel.

Changemakers in Retail
Markus en Daniel Freitag werken al ruim twintig jaar aan gerecyclede producten. De laatste jaren komen er steeds meer retailers bij die inhaken op de circulaire economie. Op het event Changemakers in Retail vertelt onder meer circulair expert Robert van Boesschoten over de kansen voor retailers in deze circulaire economie. Changemakers in Retail is een event van RetailTrends Media over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan uw bedrijf het verschil maken? www.changemakersinretail.nl

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in