Een rondje door de Japanse PC

De P.C. Hooftstraat staat te boek als de chicste winkelstraat van ons land. Per slot van rekening maken luxe winkelketens in de Amsterdamse straat plaats voor retailers in een nog hoger segment zoals Prada en Dolce & Gabbana, zo signaleerde vastgoedonderneming Cushman & Wakefield vorig jaar. Luxeketens die al langer actief zijn in Aoyama. Een rondje door de P.C. Hooftstraat van Japan.

Prada
Al in 1999 besloot Prada moderne, vooruitstrevende architecten aan te trekken om van winkelen een totaal nieuwe ervaring te maken. De winkel in Aoyama werd aan het begin van dit millennium geopend en is daarmee één van de eerste uitingen van deze strategie. Afhankelijk van waar de voorbijganger zich bevindt, lijkt het gebouw volgens architectenbureau Herzog & de Meuron op een kristal of op een archaïsch aandoend gebouw met zadeldak. Deze voortdurend veranderende identiteit wordt versterkt door het gebeeldhouwde effect van de glazen oppervlaktestructuur.

Dior
Wie Prada zegt, zegt Louis Vuitton, Chanel, Gucci en Dior. Luxemerken die stuk voor stuk aanwezig zijn in Aoyama of de straat Omotesando, op de rand van het luxegebied. De winkel van Dior springt het meest in het oog, doordat het dertig meter hoge gebouw met verschillende intensiteiten in het licht gezet kan worden.

Niet alleen de architectuur, maar ook het interieur spreekt tot de verbeelding. De winkel geldt als een moderne versie van de flagshipstore van Dior in Parijs. Of zoals het luxemerk zelf verwoordt: "De boetiek belichaamt een verheven, eigentijdse sfeer, met behoud van de vrouwelijke en glamoureuze esthetiek, die de traditionele elegantie van het huis van Dior weerspiegelt."

Marni
Marni is nergens te vinden in 'onze' P.C. Hooftstraat, maar kan in Tokio niet over het hoofd worden gezien. Aoyama stond tussen de zeventiende en negentiende eeuw bekend om zijn tempels, en daar heeft het luxemerk handig op ingespeeld.

Marc Jacobs
Marc Jacobs was in Amsterdam opvallend genoeg niet in de P.C. Hooftstraat, maar in de Utrechtsestraat gevestigd. Was, omdat de winkel onlangs al weer werd gesloten. Dat Marc Jacobs niet in de PC zou misstaan laat het merk zien in Aoyama.

Puma House
Puma past niet direct in deze opsomming van luxemerken, maar doet met zijn winkel niet onder voor zijn duurdere collega's. Het pand geldt niet zozeer als een winkel voor het sportmerk, maar dient als exhibitieruimte of als podium voor productlanceringen en andere events. De trappen in het filiaal maken de link met beweging/sport en brengen tegelijkertijd ook beweging in het interieur. Daarnaast kunnen de producten zo driedimensionaal gepresenteerd worden.

Intersect by Lexus
Ook automerken willen niet ontbreken in het chique shoppinggebied. Lexus opende er anderhalf jaar terug geen gewone showroom, maar een 'luxury brand experience space'. Bezoekers kunnen er eten, drinken, luxeproducten aanschaffen en een workshop volgen. Alles behalve een auto kopen.

Miu Miu
De meest recente opening komt uit de koker van Herzog & de Meuron, hetzelfde bureau dat ook het pand van Prada ontwierp. Niet heel verrassend, omdat Miu Miu een high fashion-merk uit de stal van Prada is. Voor Miu Miu is er gekozen voor een imposante stalen luifel, die loskomt van de glazen pui. "Alsof de inhoud is opengesneden met een mes", aldus het Zwitserse architectenbureau.

Aoyama ligt op een uurtje lopen van het district Ginza, dat van oudsher bekend staat als de luxebuurt van Tokio. De andere P.C. Hooftstraat van Japan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in