​Appdate: Etsy, Picky en Kleding.nl

Met de opkomst van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Etsy, Picky en Kleding.nl.

Lekker lokaal
Knutselplatform Etsy heeft zijn app voorzien van een feature die shoppers gemakkelijker moet koppelen aan retailers in hun buurt. Etsy wil sinds zijn oprichting in 2005 creatievelingen een online verkoopplatform bieden en met deze update hoopt de site dat naar eigen zeggen nog beter te verwezenlijken.

Een klant kan de zogenoemde Local-feature openen in de app en ziet vervolgens welke retailers vlakbij hem zijn en welke events hem wellicht interesseren. De verkopers op de marktplaats kunnen die events zoals vlooienmarkten invoeren in de app. De getoonde content is natuurlijk afgestemd op de persoonlijke voorkeuren van elke gebruiker, want Etsy weet waar hij zich bevindt en wat hij in het verleden heeft gekocht.


Kieskeurig
Met de gratis app Picky kunnen klanten een productvideo maken en delen op een dedicated platform. Dat gehele proces duurt zestig seconden, beloven de ontwikkelaars. De eerste stap is het downloaden van de app en het aanmaken van een profiel. Vervolgens filmen shoppers het product en hun gebruikservaringen, terwijl ze vertellen of het artikel bevalt. Ze moeten wel even laten zien dat ze het product echt hebben, anders komt de betrouwbaarheid van het platform in de knel, aldus Picky. Doe je dat niet? Dan wordt je video verwijderd.

De recensent plaatst de video op het platform, met een korte beschrijving en passende hashtags. Op het platform worden de video’s georganiseerd per categorie en degene met de beste beoordelingen van kijkers verschijnt bovenaan. Een soort natuurlijke selectie dus.


Grasduinen
Kleding.nl heeft een eigen app geïntroduceerd waarmee shoppers door de collectie van ruim tweehonderd kledingverkopers kunnen struinen. Met de app hoopt de kledingzoekmachine in te spelen op het groeiende aantal klanten dat via smartphone en tablet binnenkomt. Bijna zes op de tien gebruikers bezoekt Kleding.nl met een mobiel apparaat. De app werd volgens het platform in de eerste 24 uur dan ook al duizenden keren geïnstalleerd.

De lancering van de app is met de vernieuwde website nog maar het begin, belooft directeur Peter Langenkamp. Kleding.nl zal volgens hem de komende maanden nieuwe functionaliteiten introduceren om de zoektocht naar kleding te personaliseren. “We gaan ons steeds meer richten op de individuele gebruiker en minder op de massa.”


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in