Zo plukken woonwinkelketens de vruchten van social media
14-06-2016

VORIGE VOLGENDE Reageer (1)

Door Kevin Lamers
Content strategist bij Buzzcapture

IKEA is met afstand de meeste genoemde woonwinkelketen van Nederland. Een overzicht van de typisch Nederlandse woonwinkelketens laat zien dat IKEA een success case heeft neergezet voor de andere woonretailers. Ketens als Goossens, Leen Bakker en Kwantum bereikten in het afgelopen jaar ook tienduizenden mensen via online en social media.

Instagram en Pinterest belangrijke kanalen voor woonretailers
Onder de woonketens blijkt dat vooral Facebook, Instagram en Pinterest belangrijke social mediakanalen zijn voor woonretailers. Opvallend in vergelijking met andere branches is dat de woonretailers een groot aandeel hebben op visuele sociale media. Dit is in lijn met de algehele trend, maar andere branches blijven nog achter in aanwezigheid op deze kanalen. Logischerwijs hebben de meeste ketens het grootste social media-aandeel op Facebook. De conclusie hiervoor is dat het grootste gedeelte van de Nederlanders op Facebook zit en Facebook naast WhatsApp nog steeds het meest gebruikte social mediakanaal van Nederland is.

In 2014 lanceerde IKEA als eerste van alle woonretailers een Pinterest board en een strategie voor het medium. Slim, omdat Pinterest bij uitstek mogelijkheden biedt om visueel weer te geven hoe producten eruit zien. Na het succes van IKEA volgden ook Rivièra Maison, Goossens, Jysk, Kwantum, Leen Bakker en Pronto Wonen. Niet zonder succes. Bij vrijwel alle merken is Pinterest in de loop der jaren uitgegroeid tot het tweede of derde grootste social media kanaal.

Uit het onderzoek blijkt dat naast Pinterest ook Instagram een belangrijke bron is met veel bereik. Buzzcapture publiceerde onlangs al per sociaal netwerk een overzicht met actuele cijfers. Hieruit blijkt dat zowel Pinterest als Instagram ook in 2016 nog steeds een sterke groei doormaken. De verwachting is dan ook dat deze media blijven groeien en de aanwezigheid van retailers op deze media is een belangrijke stap in de verdere online strategie. Dat in een tijd waar Twitter en Facebook steeds meer afzwakken als belangrijke bronnen voor veel merken.

Meeste likes nog steeds op Facebook
Van de acht onderzochte ketens is Facebook voor alle bedrijven het kanaal waarop de meeste fans zijn verzameld. In totaal hebben de bedrijven bijna een miljoen likes verzameld op Facebook. IKEA Nederland heeft met afstand de meeste volgers (380.830), maar ook Rivièra Maison (151.832) en Leen Bakker (104.582) hebben meer dan honderdduizend likes.

Reacties
  • Alex Zonderman 14-06-2016 14:39:11
    Hallo Retailers,

    Het zou leuk zijn als de retailers, met zoveel fans en volgers binnen de sociale media, de door de sociale media verzamelde data, zelf kunnen beheren en daarmee "targeted" de wensen van hun fans en volgers, dus klanten kunnen gebruiken om ze nog beter te bedienen. De ons bekende sociale media verdienen zeer veel geld over de data die ze verzamelen over de fans en volgers van de retailers. Beetje scheve verhouding volgens ons.

    Als je daar als retail organisatie verandering in wilt brengen? tim@mbssdrs.com, +31 615649179 of alex@mbssdrs.com, +31 654613321
    We helpen jullie graag.

    Greetz, Tim en Alex
Plaats een reactie
Vacatures