​Appdate: De slimme pakketbrievenbus met een app

​Appdate: De slimme pakketbrievenbus met een app

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Pets Place en Boerenbond, Mypo en Pizza Hut.

Pets Place en Boerenbond
Winkelketens Pets Place en Boerenbond hebben een gezamenlijke app gelanceerd. Via app krijgen terugkerende klanten extra voordeel en persoonlijke aanbiedingen en advies. Aan de hand van een profiel krijgen zij toegang tot informatie, acties en kortingen. De app is volgens commercial director Cora Kleinhout van moederbedrijf IJsvogel Groep een aanvulling op de fysieke winkels, die vooral als ontmoetingsplek worden ervaren. “Het geeft ons de mogelijkheid om 24/7 met onze shoppers in contact te staan.”

Gebruikers van de app worden automatisch lid van de zogeheten VIP Club. Daarmee krijgen zij onder meer tips over de verzorging van hun huisdier en worden zij uitgenodigd voor events met andere huisdiereigenaren. Ook sparen leden bij iedere aankoop voor punten, die in te ruilen zijn voor kortingen of een donatie aan een goed doel. Klanten zonder smartphone kunnen ook met een fysieke spaarkaart deelnemen. Moederconcern IJsvogel Retail heeft voor beide formules ook een vernieuwde website gelanceerd.

Mypo
25 huishoudens in de Rotterdamse wijk Kralingen hebben de komende tijd een slimme pakketbrievenbus aan de voordeur. Deze oplossing van de startup MYPO maakt afleveren en ophalen mogelijk als de consument niet thuis is. De MYPO kan eenvoudig aan de voordeur worden bevestigd en is alleen toegankelijk met een unieke cijfercode. Die code bestaat uit de laatste vier cijfers van de track & trace-code die via een mobiele app ingesteld zijn. Via de app krijgen gebruikers ook te weten als er een pakketje op ze ligt te wachten.


De bezorger kan ook (retour)zendingen meenemen die door de consument in de pakketbrievenbus zijn geplaatst. DHL voert de pilot uit deze nieuwe bezorgmogelijkheid, die de innovatieprijs van het Rotterdam Mobility Lab won. De ‘slimme pakketbrievenbus met een app’ wordt tot eind mei in Rotterdam getest.

Pizza Hut
Pizza Hut heeft sneakers op de markt gebracht die zijn dragers in staat stelt een bestelling te plaatsen. Het gaat om 64 paren, bestemd voor influencers en een paar fans van de Amerikaanse fastfoodketen. De schoenen zijn voorzien van een knop, die dragers kunnen indrukken om hun voorkeursbestelling te plaatsen. Die pizza is vooraf via de Pie Tops-app ingevuld. Na het indrukken van de knop moeten ze de bestelling nog wel bevestigen via een notificatie op hun telefoon, om te voorkomen dat er per ongeluk orders worden geplaatst.


De gimmick werkt via een bluetooth-verbinding en is vooral bedoeld om mobiel bestellen bij Pizza Hut onder de aandacht te brengen. Net als veel andere fastfoodketens zet Pizza Hut sterk in op mobiel bestellen, omdat het eenvoudiger is voor de klant en de gemiddelde orderwaarde ook zou stimuleren. De sneakers zijn geïntroduceerd ter gelegenheid van het basketbalevent March Madness, waar Pizza Hut sponsor van is. “Pizza en sport gaan hand in hand”, aldus marketingtopman David Daniels.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in