​MS Mode staat op omvallen, wat nu?

​MS Mode staat op omvallen, wat nu?

Door Nick Möller
Redactie RetailWatching

Weer staat een modeketen op omvallen. MS Mode heeft vrijdag surseance van betaling aangevraagd. Ruim vijftig jaar na de opening van de eerste winkel, staat het bestaansrecht van de keten onder druk. Is MS Mode nog te redden?

De lijst met gefailleerde modeketens is lang, zeker in damesmode. In ruim anderhalf jaar tijd gingen achtereenvolgend Mexx, Miss Etam en Promiss, La Ligna en Cora Kemperman op de fles. En ook bij V&D werd veel dameskleding verkocht. De kans bestaat dat we MS Mode aan dat rijtje gaan toevoegen, aangezien surseance van betaling vrijwel zonder uitzondering resulteert in een faillissement. Vooralsnog zijn de winkels van MS Mode gewoon open. In een persverklaring laat de directie weten het te betreuren om uitstel van betaling aan te vragen. Het is echter een manier om tijd te kopen en de mogelijkheden te kunnen onderzoeken om MS Mode weer gezond te maken en de operatie voort te zetten.

Warme winter
2014 en 2015 stonden bij MS Mode al in het teken van een transitie. Een transitie van ‘een duffe grotenmatenformule naar een verjonging van het merk onder het motto ‘love your curves’’, zegt eigenaar Roland Kahn in het zomernummer van RetailTrends. Het vernieuwen van de collectie, het lanceren van een nieuw winkelformat en een nieuwe marketingcampagne leverde meer omzet en een hogere marge op, wat vorig jaar zelfs zou hebben geleid tot zwarte cijfers. “We zijn daarmee absoluut het juiste pad in geslagen, maar de huidige omstandigheden werken even niet mee”, zegt hij. De retailer wijt de problemen aan tegenvallende resultaten als gevolg van een negatief sentiment in de modebranche. “Buiten dit alles hebben we natuurlijk ook een fataal slechte winter achter de rug. Kijk eens hoeveel partijen er zijn omgevallen”, aldus Kahn.

Het warme winterweer heeft ertoe geleid dat de verkoop van de wintercollectie tegenviel. Een deel van de collectie moest tegen lagere prijzen worden verkocht. Het is een argument dat we van veel andere faillissementen kennen. Kahn erkent dat de retail al jaren te maken heeft met tussenseizoenen, waar op ingespeeld moet worden. “Het feit blijft dat we een bizar warme winter hadden. Maar met een alerte inkoopstrategie hadden we er minder last van gehad. Dat we dat wel hadden, komt door onze eigen incompetentie.”

Probleemgebieden
De directie van MS Mode heeft vrijdag alleen uitstel aangevraagd voor de holding en de Nederlandse werkmaatschappij, die 130 winkels telt. De buitenlandse werkmaatschappijen – MS Mode heeft ruim 250 winkels in België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Spanje – blijven vooralsnog buiten schot. Het grootste gedeelte van de winst van MS Mode komt uit Frankrijk, vertelt Kahn. Juist dat land is volgens hem ‘nu net een beestachtig moeilijke markt’. Meerdere grote aanslagen hebben de bevolking erg onrustig gemaakt, terwijl er ook enorme stakingen hebben plaatsgevonden. “Zo heftig is het al een tijd niet meer geweest. Tel daar de politieke onrust bij op en je komt snel tot de conclusie dat we betere tijden hebben gehad. België heeft eenzelfde probleem. Wat denk je van die aanslag in Zaventem. België heeft sowieso een latere economische crisis dan wij. Die hebben lange tijd geen regering gehad en dan gaat het goed met een land. Dus België en Frankrijk zijn in die zin probleemgebieden. Waar de internationale distributie meestal voor MS Mode heeft gewerkt, werkt het nu tegen.”

Het is dan ook niet gek dat de directie vandaag laat weten diverse gesprekken met partijen te voeren over een verkoop van (onderdelen van) de keten. Gesprekken die na de aanvraag van surseance worden voortgezet. Wie interesse hebben in een overname van een deel van de activiteiten van MS Mode is niet bekend.

Logische namen zijn die van andere modebedrijvendoktors als Varova, dat merken als Gsus, Sissy-Boy, Men At Work en Open32 onderdak biedt. Of R&S Retail, dat vorig jaar een doorstart voor Miss Etam realiseerde. Bovendien is het bedrijf van Rens van de Schoor druk bezig met de herintroductie van Promiss, dat samen met Miss Etam werd overgenomen. R&S is sinds kort ook eigenaar van FNG Group, dat formules als Steps en Claudia Sträter voert. De strategie van het concern is gericht op het verwerven van retail- en fashionketens en het creëren van waarde door optimalisering van bedrijfsprocessen. R&S heeft een flinke oorlogskas: onlangs werd voor twintig miljoen euro aan obligaties geplaatst bij institutionele en private banking investeerders.

Imperium
Het is gissen naar de gevolgen voor de andere ketens van Roland Kahn. Hij heeft behalve MS Mode ook Coolcat, America Today en Sapph in handen. Coolcat staat volgens Quote vanwege aanhoudende verliezen al onder toezicht van de afdeling bijzonder beheer van ING. Sapph is volgens Kahn druk bezig om het omzetverlies als gevolg van het verdwijnen van de shop-in-shops bij V&D te compenseren. Hij liet vorige maand weten te liegen, als hij zou zeggen dat zijn bedrijf Coolinvestments het goed doet. “Wij hebben echt last van nog professionelere bedrijven als Zara en H&M. Maar we hebben vooral last van onze eigen incompetentie. Het niveau moet omhoog, willen wij over tien jaar één van de winnaars zijn. En dat wij straks één van de winnaars zijn, daar twijfel ik niet over.”

We lijken ons niet druk te hoeven maken om het imperium van Kahn, dat onlangs nog werd uitgebreid met de merknamen van V&D. “We hebben een vermogen opgebouwd met onze retailactiviteiten, maar nu de retail het even moeilijk heeft wordt er weinig tot niets verdiend. Dat komt wel weer goed en ondertussen verdienen we heel veel geld met vastgoed en investeringen en veel andere dingen. Dus als groep verdienen we nog steeds veel geld. We kunnen echt een stootje hebben.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in