Zes van Aesops mooiste storedesigns

Iedere Aesop-winkel in de wereld heeft een geheel eigen, volledig unieke uitstraling. De storedesigns maken het Australische verzorgingsmerk een aanwinst voor elke winkelstad. Niet voor niets pronkte Aesop onlangs nog op de lijst van tien musthave winkelformules voor Nederland. Afgaande op zes van zijn mooiste storedesigns voert Aesop die lijst misschien wel aan.

Ook de eerste Aesop Signature Store in Duitsland mag er volgens retailadviseur Carin Frijters zijn. Voor het decembernummer van RetailTrends maakte zij een rondje door Berlijn, waarbij ook het Aesop-filiaal in het Berlijnse Mitte in het oog sprong. Geïnspireerd op de eenkleurige schilderijen van Gerhard Richter en met een knipoog naar nostalgie is de winkel van onder tot boven aangekleed met groene handgemaakte tegels. De kleurschakeringen van de tegels zorgen voor een vriendelijke uitstraling en geven het enigszins industriële interieur een menselijke uitstraling met een eigen karakter.

Het skincare-merk laat volgens Frijters zien dat ze een eigen kijk heeft op flexibiliteit in winkelformats door elke winkel een lokale invulling te geven. In Singapore beschikt de winkel over dertig kilometer aan kokosnootschil aan het plafond en een vloer van matten van kokosnoot.

In Parijs staan de producten van Aesop op keurig rechte rijen van spijkers. Het idee komt uit garages, waar gereedschap vaak opgehangen wordt aan de muur met behulp van een spijker. De retailer probeert verschillende manieren te vinden om zijn producten te presenteren, legt architect Hugo Haas uit op Dezeen. De flessen van Aesop leiden volgens hem inmiddels zo’n eigen bestaan, dat ze alleen nog een goede achtergrond nodig hebben om ze te laten ‘zweven’.

In zijn winkel in Hong Kong zweven de producten dankzij een woud aan boxen, allemaal met verschillende hoogten. Die hoogten zijn zo afgemeten dat het moet voorkomen alsof ze stuk voor stuk omhoog getrokken worden door een onzichtbare draad.

Aesop is ook in de Verenigde Staten actief, onder meer met deze vestiging in San Francisco. Ook daar wordt gewerkt met boxen, maar deze zijn van sloophout gemaakt. Het storedesign is geïnspireerd op apotheken van voor de twintigste eeuw.

Tokyo staat bekend als het winkelwalhalla als het gaat om architectuur. Aesop mengt zich tussen de luxemerken in het district Ginza, waar het lokale erfgoed gebruikt wordt voor het storedesign. De winkel diende jarenlang als schoenenwinkel en de rode bakstenen in het pand verwijzen daar naar terug. Waar andere huurders de bakstenen geverfd hebben, heeft Aesop juist een bijpassende vloer gelegd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in