Zo zien de Zweedse modelwinkelcentra eruit

Zo zien de Zweedse modelwinkelcentra eruit

Unibail-Rodamco heeft in Stockholm twee grote overdekte winkelcentra. Täby Centrum, gelegen in een wijk met vooral wat rijkere inwoners dat een sterke 'dagelijkse boodschappen'-functie heeft, maar ook bezoekers van verder weg trekt. En Mall of Scandinavia, een koopjeswalhalla dat zich nadrukkelijker richt dagjesmensen en toeristen. Over respectievelijk Stadshart Amstelveen en - over twee jaar - Mall of the Netherlands kan hetzelfde gezegd worden. Voor de (her)ontwikkeling van deze twee centra kijkt Unibail goed naar de voorbeelden in de Zweedse hoofdstad.

Täby Centrum
De claim dat dit 'the first covered mall in Europe' is, is niet terecht. Maar met de opening in 1968 was Täby Centrum er zeker vroeg bij. Rodamco, destijds nog een zelfstandig vastgoedbedrijf, kreeg het centrum in 1997 in bezit. Met name vanaf 2011 werd het in enkele stappen uitgebreid, als onderdeel van de groei van het hele gebied. Met flinke nieuw aangebouwde gedeeltes groeide Täby tussen 2010 en 2015 van vijftigduizend naar 81 duizend vierkante meter van van 160 naar 260 winkels.

Apple, Rituals, Dunkin' Donuts en Superdry. Zomaar wat namen die in Täby hun eerste Zweedse winkel openden. Naast winkelruimte heeft het winkelcentrum een vaste plek waar regelmatig 'brand events' worden georganiseerd. Onder meer autofabrikant Tesla, dat ook een brandstore in het winkelcentrum heeft, laat bezoekers daar kennismaken met het merk.

Mall of Scandinavia
De opening van Mall of Scandinavia, eind 2015, wekte de indruk van een populair popconcert. Vijftigduizend mensen persten zichzelf naar binnen, waarna noodgedwongen de deuren gesloten werden. Zo vol is het er inmiddels niet meer, maar tijdens drukke dagen lopen er toch enkele duizenden bezoekers rond. Het grootse winkelcentrum van Scandinavië mocht wat kosten: 657 miljoen euro.

De 224 winkels in Mall of Scandinavia zijn verdeeld over drie verdiepingen. Het wordt gepresenteerd als een 'destination shopping center'. Een bestemming is bijvoorbeeld het Dining Plaza, een verzameling restaurants verspreid over tienduizend vierkante meter. Ook is er de Designer Gallery, waar exclusieve modemerken en designers zich met een eigen winkel kunnen presenteren. Of dat concept ook in Mall of the Netherlands komt, is nog niet zeker.

De 'clicks & services'-balie is een van de belangrijke pijlers waarvoor Mall of Scandinavia wat Unibail betreft vier sterren verdient. Er is een click & collect-service, garderobe, fotoservice en worden giftcards uitgegeven. Ook voor een gratis krant of paraplu kunnen bezoekers er terecht. Er is ook een lounge, met onder meer een kleedruimte. Om te zitten hoeven bezoekers niet per se daar te zien: als onderdeel van het viersterrencriterium is bepaald dat na elke dertig meter een gelegenheid moet zijn om neer te ploffen.

Op uitnodiging van Unibail-Rodamco nam RetailWatching een kijkje in Stockholm. Lees hier waarom de winkelcentra Täby en Mall of Scandinavia een goede indruk geven van wat we ook in ons land kunnen verwachten.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in