​Amerika burger-upt

Wat doe je als de hamburger als staatssymbool oud nieuws wordt? Precies, je pimpt de burger. De hoeveelheid calorieën en (slechte) kwaliteit van fastfood liggen al jaren onder vuur. Het gat dat het negatieve imago openliet werd al snel gevuld door gezondere initiatieven. Saladebars, maar ook door ‘burger’ initiatieven zelf. De menukaarten staan vol met biologisch vlees, direct van de lokale boer op je bord, bijgestaan door spannende smaakcombinaties, op een vers gebakken bol. En deze burgerbars nemen architecten in de hand. Architizer zet een aantal burger-hotspots in het land van de onbegrensde (burger)mogelijkheden op een rij.

Als bekendste voorbeeld noemt Architizer burgerketen Shake Shack. New Yorkse ondernemer Danny Meyer, bekend vanwege upscale restaurants als Union Square Café en Gramercy Tavern, bracht zijn voorliefde voor kwalitatieve ingrediënten en een goede klantenservice samen met fastfood. Meyer brak de markt voor kwalitatievere burgers open en heeft inmiddels zestig Shake Shack-vestigingen geopend. Voor de inrichting huurde hij architectenbureau SITE in, dat milieuvriendelijke ontwerpen maakt en de grafische designers van Pentagram. Architizer stelt de vraag welke invloed design kan spelen in strijd tegen de traditionele opvatting van hamburgers als caloriebommen? Deze restaurants hebben consumenten ervan overtuigd dat hamburgers een gezonde, stijlvolle menukeuze vormen:

Umami Burger door Preen, Inc. Thousand Oaks, Californië
In contrast met fastfoodketens die kinderen aantrekken met hun jungle-speeltuinen en happy mealmarketing, gebruikte het bureau de jungle in het design om de hele familie aan te spreken.



GO Burger door CCS Architecture NY, New York
Een ‘chique’ burgerbar met leren bekleding en eikenhouten meubels. Er is zelfs een aparte dinerkamer voor privéfeestjes.


FLIP Burger Boutique door ai3, Atlanta
‘Flip’ is doorgevoerd in het gehele concept. Van de omgeslagen laarzen tot het draaien van de burgers in de open keuken. Onder genot van een cocktail aan de bar kunnen klanten naar de bereiding van hun burger kijken. De drukke grafische prints en de ongewone meubels maken het geheel speels.

Blanc Burgers door Clockwork Architecture en design, Kansas City
Kansas is het thuis van de ‘dark truth’ burger, maar ook de vele donkere houttonen die de omgeving kenmerken. Als contrast is Blanc Burgers wit. De cleane look, de hippe meubels en de Franse naam geven de bar een mate van elegantie.

Dee Lincoln Steak and Burger Bar door B.Russo Designs, Dallas
In deze burgerbar hangen abstracte schilderijen, donkere houten panelen en minimalistische kunstinstallaties van hout. De grijze muren, witte tegeltjes en het mooie logo geven de Texaanse burgerbar een eigentijdse uitstraling.


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in