Need to know: vijf verpakkingstrends

Door Lianne Schilderink
Bron: RetailTrends 10

De tijd van de ‘opsmuk’ is voorbij. Pure en oprechte concepten. Maar ook duurzaamheid. Vrijwel alle trends roepen: wij zijn the real deal! Designwatcher Patrick Zevenbergen van Paardekooper Verpakkingen en Van der Windt spot vijf nieuwe verpakkingstrends, die naast opmerkelijk en verleidelijk zijn, ook nog eens een goed verhaal vertellen.

No waste
Wat is het: Bio mimicry, het gebruik van vormen en materialen nagebootst van de natuur. Voor verpakkingen betekent dit een efficiënte manier van verpakken. No waste.

De trend: “Duurzaamheid is een ingeburgerd begrip geworden. Binnen deze trend zijn verpakkingsleveranciers en -designers continu op zoek naar innovatieve manieren om met verpakkingen om te gaan. Eén daarvan is deze harmonica packaging, die in elkaar zakt naarmate het volume minder wordt. Dit zien we bijvoorbeeld ook bij bijenkorven in de natuur, die nadat ze leeg zijn als een pudding in elkaar zakken. Je haalt op deze manier ‘alles’ uit een verpakking. Hij neemt minder ruimte in en verspilt zo minder. In deze tandpastaverpakking, een project van Colgate, is goed te zien dat de tandpastatube compact is, maar je kunt er ook nog eens het allerlaatste restje uithalen. Zo wordt naast verpakking en ruimte, ook de inhoud niet verspild.”

Intended purpose
Wat is het: De consument ‘foppen’ met productverpakkingen die we kennen uit andere branches. Zoals dit verfblik waarin Dirt + Grime jeans wordt gepresenteerd.

De trend: “Ook leveranciers wijken steeds vaker af van de gebaande paden, over de grenzen naar andere branches. Dit maakt het leuk, maar zeker ook aantrekkelijk voor de consument. Vaak worden foodverpakkingen gebruikt voor non-foodproducten. De klant in de winkel herkent het product uit het ene marktsegment en ziet het terug in een ander. Een verrassingselement waardoor het merk langer blijft hangen bij de consument.”

Wrap it up
Wat is het: Het inpakken van producten. Niet als cadeau of voor bescherming, maar als extra stijl- en luxe-element.

De trend: “Gemak en verrassen, twee sleutelwoorden voor de hedendaagse retail. We zijn geneigd om groots te denken, maar juist de relatief kleine dingen maken beleving al mogelijk. De retailer hoeft het product niet extra in te pakken, het scheelt hem de inkoop van tasjes en het is ook nog eens beter voor het milieu. En wanneer je het papier bedrukt met je eigen verhaal, sla je twee vliegen in één klap. Zo slaagt Amerikaanse hoedenmaker Goorin Bros. erin om de look en feel van de ambachtelijke hoedenmakerij goed te vertalen in zijn uitingen. Het merk gebruikt storytelling op al zijn inpakpapier. Speciaal ter gelegenheid van de Heisenberg porkpie hat – geinspireerd op de hoofdrolspeler in de serie Breaking Bad – ontwierp de retailer ook hiervoor bijpassend inpakpapier.

Ook is het wrappen van producten de tegenhanger van grote dozen gevuld met vooral piepschuim. Zo testen fulfilmentbedrijven op dit moment hoe zij op basis van de afmetingen van het product dozen op maat kunnen maken. Dat is nu nog vrij kostbaar, maar het is wel de toekomst.”

Golden Oldie
Wat is het: Verwijzingen naar de ambacht van merken, retailers of producten.

De trend: “Een consumententrend die zich duidelijk laat zien in verschillende branches. Men is op zoek naar het verhaal achter merken, naar de onderscheidende elementen die een merk eigen maken. Storytelling is een groot onderdeel van deze trend, maar ook (oude) beelden zijn erg belangrijk. Wij maken de vertaalslag naar het hedendaagse vaak door het gebruik van oude foto’s en nieuwe, frisse logo’s. Zwart in combinatie met wit.

De ‘golden oldie’ wordt vooral vaak in de food toegepast. Bij een merk als Heinz, dat weer teruggrijpt naar zijn allereerste verpakkingen. Ook biermerken lenen zich uitstekend voor het uitdragen van het oude ambacht en het laten zien van de maakwijze. Zoals dit Mexicaanse biermerk, dat zijn verhaal zelfs op de flesjes heeft gedrukt. En retailers als bakkers, koffie-aanbieders of slagers grijpen vaak terug naar hun (duurzame) ambacht. Slijterij Mitra gebruikt oude stempels voor het verpakken van producten. De winkeliers pakken producten in met blanco papier en stempelen iedere aankoop voordat zij deze overhandigen . Een klein gebaar zonder betekenis, maar het geeft net dat extra gevoel mee aan een aankoop.”

Simple cuts
Wat is het: Cleane materialen, simpele illustraties, handgeschreven teksten en verschillende lettertypes.

De trend: “In deze trend komen veel van de voorgaande samen. Het uiterlijk van de verpakking krijgt een cleane look en betreft materialen wordt er vooral karton/craft gebruikt. Het geeft een authentiek gevoel, maar is ook nog eens duurzaam en vaak handzaam. Er worden vrijwel geen kleuren gebruikt. Dit verhoogt de leesbaarheid, maar het scheelt vooral in kosten. En met extra toevoegingen als een banderol, labels of stickers kun je een basisverpakking eenvoudig en goedkoop opleuken. Neem deze verpakking van Catchy – nu nog in conceptfase – geschikt voor onder andere horecagelegenheden en catering. Simpele verpakkingen met een dubellaagse materiaalconstructie die de snacks warmhouden, maar ook de consument ‘aanspreken’.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in