1 april! Twaalf retailgrappen van dit jaar

Naarmate de maand maart op zijn eind loopt, wordt het tijd om bekendmakingen en acties van retailers extra scherp te bekijken. Winkelketens laten hun creativiteit de vrije loop om media en consumenten in de maling te nemen, in aanloop naar 1 april. Ook dit jaar is het weer raak met een uiteenlopend scala van lolbroeken. Twaalf voorbeelden op een rij.

Vrijplaats voor geluk
Bagels en Beans presenteert zich als de 'vrijplaats voor koffie, bagels en geluk'. En waar komt zo'n formule beter tot uiting in Bhutan, het land van het Bruto Nationaal Geluk in plaats van het Bruto Nationaal inkomen? Bovendien is de Europese markt wel verzadigd en liggen de echte groeikansen in Azië, volgens oprichter Ronald Bakker. "Uit marktonderzoek is gebleken dat de boeddhistische cultuur met zijn nadruk op evenwicht heel goed aansluit bij onze merkwaarden." De onderhandelingen met het Bhutaanse staatshoofd bevinden zich in een afrondende fase. De exacte openingsdatum van de eerste vestiging in het land is nog niet bekend.

Winkelwagen aan huis
Innovatie is belangrijk voor Hoogvliet, zeker ook op het gebied van thuisbezorging. Na bezorging met elektrische tuk-tuks, voegt de supermarkt vanaf zaterdag een nieuwe, nog sneller thuisleverservice toe: 'Ab'. Ab staat voor Autonome bezorgservice, en is een winkelwagen voorzien van radar- en Kinectcamera's. Die vindt zelf zijn weg naar het afleveradres via GPS-tracking. Binnen een uur brengt de zelfrijdende winkelwagen de boodschappen tot in de keuken. De eerste testritten zijn achter de rug en de reacties overtreffen alle verwachtingen. De pilot begint in de Haagse wijk Ypenburg, maar bij veel interesse wordt op korte termijn opgeschaald.

Bakfietstaxi
Wie droomt er niet van, thuisgebracht worden in een bakfiets? Fietsenwinkel.nl maakt het deze zomer mogelijk met de bakfietstaxi. En het mooiste is: hoe harder je meefietst, hoe meer korting je krijgt. De bakfietstaxi wordt door heel Nederland aangeboden. "Door onze landelijke dekking kunnen we iedereen in Nederland snel en goedkoop van A naar B brengen", zegt ceo Bastiaan Hagenhouw. De bakfietsen staan al klaar, de retailer zoekt alleen nog naar 'energieke en sociale bakfietschauffeurs'. De bakfiets is bovendien helemaal bij de tijd: passagiers kunnen er zelfs hun telefoon in opladen.

Kies je bezorger
Leuk hoor, die thuisbezorging. Maar het is altijd maar weer de vraag wie je aan de deur krijgt. Plus maakt zijn thuisleverservice nu nog leuker. Klanten van de supermarktketen kunnen voortaan niet alleen hun bezorgdag- en tijd kiezen, maar ook de persoon die de boodschappen komt afleveren. In de Plus-app staat een foto en korte omschrijving van de verschillende bezorgers waaruit de kiezen valt. Personalisatie op het hoogste niveau.



Zwitsal-verf
Wie houdt er niet van die typische Zwitsal-geur? Toch veel beter dan die penetrante verflucht? Zeker in de baby kamer past de geur van Zwitsal perfect. Daarom binnenkort bij Gamma: Zwitsal geurverf, speciaal voor de babykamer.

Rookworstvlaai

Vorig jaar stal HEMA al vele klantharten met zijn tompoucedeodorant. Ook dit jaar heeft de winkelketen weer een mooie combinatie van twee producten: de rookworstvlaai. Een hartige vlaai, gevuld met stukjes rookworst en een dun laagje HEMA-hotdogsaus. Afgewerkt met krokante sesamzaadjes.



Sportbeha voor mannen

Iedereen die fit en sterk wil worden verdient een passende ondersteuning, vindt Hunkemöller. Dat geldt zeker ook voor mannen, blijkt na verschillende verzoeken door mannen met 'men boobs'. Daarom binnenkort op de markt: de sportbeha voor mannen. Ideaal voor sporten als voetbal, hardlopen en andere zware trainingen.




Whopper-tandpasta
De smaak van Burger Kings Whopper, die wil je toch zo lang mogelijk in je mond blijven houden? De fastfoodketen heeft daarvoor nu de perfecte oplossing: Whopper-tandpasta. Samengesteld met 'total whitening onion, daily fresh tomato en anticavity steak'. Voor een Whopper-frisse adem, langer dan ooit.



Videopizza
Een pizza smaakt nog lekkerder met een goede film erbij. Dus waarom zou je daar als pizzaverkoper niet in faciliteren? Binnenkort bij New York Pizza: een videoscherm in je pizzadoos. Zo kijk je je favoriete film gewoon vanuit de doos.



Leven als een panda
Foodpanda wil meer zijn dan een maaltijdbezorger. Het food-gedeelte had het bedrijf al wel aardig onder de knie, maar het panda-deel sneeuwde wat onder. Daarom organiseert de maaltijddienst The Pandactuary, een wellness-weekend waarin klanten hun innerlijke panda de vrije loop kunnen laten. In hotel Studio M kunnen bezoekers een weekend lang leven als een panda.



Prosecco Polish
De lekkere smaak van Prosecco, zonder de kater de volgende ochtend. Groupon lanceert zijn Prosecco Polish, eetbare nagellak en gemaakt van échte prosecco. Let wel, waarschuwt de veilingsite: niet rechtstreeks uit het flesje drinken, maar op je nagels smeren en pas eten als het opgedroogd is.


Seksspeeltjes-automaat

Ter afsluiting eentje uit de categorie: het begon als het een grap, maar eigenlijk was het zo'n slecht idee nog niet. Erotiekwebshop EasyToys was een tijdje geleden aan het brainstormen over een leuke 1 aprilgrap. Daarbij kwam het idee naar boven om seksspeeltjes 'op Hollandse wijze' uit de muur te trekken, zoals kroketten en frikadellen. Als we ceo Eric Idema mogen geloven, beviel dat idee zo goed dat de vendingautomaten met speeltjes er binnenkort echt komen. De machines moeten dertig populaire erotiekproducten bevatten, variërend van vibrerende speeltjes tot handboeien en lingerie. De automaten moeten geplaatst worden bij een Nederlandse hotelketen. Opvallend: de naam van die hotelketen wordt niet genoemd. Het blijft dus nog even 'eerst zien, dan geloven'.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in