​De achterhaalde manier van denken in retail
05-05-2017

VORIGE VOLGENDE Reageer (4)

Door Frans Lalieu
Eigenaar van
RetailAdvisor

Vraag het gemeenten of de meeste deskundigen en je hoort dat de huidige retailproblematiek alleen kan worden aangepakt met beleving en hedonisme. Wat mij betreft komt daar transparantie, communicatie en online vindbaarheid bij. Niet op de tweede plaats, maar op de eerste. De klant oriënteert zich steeds meer online alvorens iets aan te kopen dan wel een winkel te bezoeken. Momenteel is het zo dat lokaal en regionaal geen enkele consument weet wat er in de buurt te koop wordt aangeboden. Bij elke zoekopdracht komt deze uitsluitend terecht in het domein van de nationale- en internationale ketenorganisaties of bij pure players als Bol.com, Wehkamp, Amazon, en Alibaba. Een aanzienlijk deel van het beschikbare consumentenbudget gaat naar deze aanbieders. Aanbieders die nauwelijks of geen winst maken maar wel enorme omzetten realiseren. Daarbij zien ze hun omzet jaarlijks met twintig tot 35 procent stijgen, terwijl fysieke winkels met slechts anderhalf tot vijf procent groeien.

Beleving als oplossing overschat
Natuurlijk is een aansprekende beleving in de winkel een absolute pré. Maar voordat je als winkelier kan ‘uitpakken’ moet de consument eerst de winkel bezoeken. Een mooi en aantrekkelijk winkelcentrum zal de consument zeker waarderen. Bezoekt die daardoor ook vaker en sneller een winkel? Nee! De horeca zal er zeker wel bij varen, maar de gemiddelde winkelier niet. Die moet naar mijn mening meer gaan werken aan zijn online presentatie, waarbij vooral transparantie steeds belangrijker wordt.

Tonen (visualiseren) wat je te bieden hebt wordt van levensbelang voor de gemiddelde winkelier. De klant wil thuis op de bank kunnen zien wat winkels te bieden hebben. Het succes van de grote online aanbieders ligt vooral hierin verscholen. Vanwege hun grote aanbod schiet de gemiddelde consument bij elke zoekopdracht raak. Steeds vaker doet deze er dan ook zijn aankoop. Dít is wat consumenten willen. Ze willen zien wat men waar kan kopen. Helaas onderschatten winkeliers dit met als resultaat dat steeds minder mensen winkels bezoeken.

Lokaal/regionaal online samenwerken
Op een gezamenlijk dynamisch platform zoveel mogelijk aanbod bieden is de oplossing. Visualiseer producten, diensten en evenementen. Alleen dan krijg je de aandacht van de consument. Juist vanwege het grote en diverse aanbod gaat de gemiddelde consument het lokale platform steeds meer gebruiken. Vanaf de luie bank kunnen ze zich een beeld vormen wat ondernemers te bieden hebben en daardoor besluiten de winkel, de dienstverlener of het evenement te bezoeken. Met alleen een eigen website of webshop gaat het de ondernemer niet lukken. De consument moet dan te veel van deze sites gaan bezoeken. Dat doet hij niet.

Oriëntatie in winkels wordt steeds minder
Vooral de kleine winkelier heeft hier last van, omdat de consument direct met de winkelier of het personeel worden geconfronteerd. Indien hij daar een tweetal keer niet slaagt, haakt hij af en komt hij met een grote waarschijnlijkheid nooit meer terug, omdat hij zich bezwaard voelt. Deze consument of misschien wel (vaste) klant gaat voor altijd verloren. Pas als je laat zien wat je wél hebt kun je het tij keren. De klant komt gerichter naar de winkel en loopt daarmee minder kans ‘een blauwtje’ te lopen.

Reacties
  • Chris 05-05-2017 13:58:24
    Opmerkelijk. Detailissten of lokale retail moeten zich meer onderscheiden. Onlinevindbaarheid is voor deze kleine spelers niet te doen. Vanwege budget of gebrek aan expertise in eigen huis. Logisch dat grote platformen met SEO/SEA en online advertising beter scoren. Kleinere ondernemers kunnen zich juist onderscheiden door persoonlijk contact, kennis en expertise en onderscheidend product assortiment. Verzanden in een online marktplaats gaat ze zeker niet redden. Zorg dat mensen een reden hebben om naar de winkel te komen. Mensen blijven sociale wezen en zoeken altijd naar verbinding.
  • Hannes Versloot 06-05-2017 11:16:26
    Goed stuk. Het lijkt er op dat er inderdaad geen alternatief voor online vindbaarheid is. Optimaliseren binnen de bestaande systemen (zoals beleving en advieskwaliteit bieden in winkels) is natuurlijk wel belangrijk, maar helaas geen oplossing voor het probleem van afnemende bezoekfrequentie. Het moet echt beide. En dat is niet gemakkelijk en niet goedkoop.
  • Frans Lalieu 09-05-2017 11:28:59
    Beste Chris en Hannes,
    Er is een betaalbaar alternatief voor alle winkeliers om zich online te manifesteren. Een soort van Google, maar dan uitsluitend voor producten, diensten, aanbiedingen en evenementen. Belangrijk is dat ze dit met z'n allen doen. Hierdoor ontstaat er een interessante marktplaats voor de detailhandel. Voor slechts €29,- per maand kan men het eigen assortiment incl. aanbiedingen tonen. Meer weten? Ga naar https://www.localmediagroup.nl
    Consumenten zijn geïnteresseerd in content. Veel content op één platform. Dit verklaart het succes van de grote nationale en internationale online aanbieders. Ze tonen namelijk wat ze hebben. Het aanbod van de kleine detailhandel is nergens te vinden. Dit gaat Local media Group (LMG) veranderen.
    Meer weten? Bel 06-557947541 of mail frans@localmediagroup.nl
    Frans Lalieu geeft lezingen over dit onderwerp.
  • Ambler shannon 27-05-2017 16:49:43
    Mijn naam is Moravec. Ik heb net mijn lening van 100.000 euro ontvangen van Harris Williams Loan Firm, nadat ik door andere kredietverleners was laten vallen. Harris Williams Loan Firm heeft echt een glimlach op mijn gezicht gezet, nu kan ik goed met mijn bedrijf en anderen persoonlijk goed doen Behoeften, kunt u contact opnemen met hen via email: Carlmosleyloanfirm@yahoo.com contacteer ze nu voor uw lening. Zij zijn vertrouwd waard leners

    Beste wensen,
    Ambler Shannon
Plaats een reactie
Vacatures