​Stop het wheel-of-retailing!
19-12-2016

VORIGE VOLGENDE Reageer (7)

Door Jan Kessels
Partner bij Uit het Vak

In een artikel over de vooruitzichten voor en door retailers citeert RetailWatching de prognose van de Rabobank, die stelde: ‘Veel retailers hebben de crisis overleefd, maar onvoldoende geanticipeerd op het veranderende consumentengedrag. Deze retailers hebben nog een grote uitdaging voor de boeg op gebied van online activiteit, onderscheidend vermogen en een goede klantbediening’.

Lopende door winkelgebieden de afgelopen dagen om de kerstsfeer te proeven, en surfende langs diverse internetwinkels dacht ik na over dat onderscheidende vermogen: “Waarom is het bij sommige winkels zo druk en bij andere juist stil, waarom zie je bij de postbezorgers van sommige webwinkels veel pakjes en van andere niet?”

Het was vooral stil bij een aantal grote, gevestigde, tientallen jaren bestaande kledingketens van Nederlandse origine, en heel druk bij hun nieuwe tegenhangers uit diverse buitenlanden. En ik zag veel pakjes van enkele blauwe Nederlandse webshops, maar ook van buitenlandse.

Mijn conclusie was: oude Nederlandse winkelketens laten het afweten, tonen zich niet in staat voldoende te vernieuwen, hebben de schaal niet om zich tegen die lage-prijzen-uitdagers teweer te stellen.

Nou is het in de kleding ook lastig om je blijvend te onderscheiden. Vernieuwing in design gebeurt elk seizoen al, want dat vraagt de mode. Vernieuwing van het winkelontwerp werkt maar een korte periode, na een tijdje is het effect weg en moet je wéér met iets nieuws komen, terwijl het ombouwen van een paar honderd winkels te veel tijd en geld kost. En vernieuwing van service blijft in kleding lastig, want de grote massa van kopers is tevreden met het confectie-aanbod, als de prijs maar goed is.

En zo draait het wheel-of-retailing verder, komen er steeds nieuwe formules bij, maar slagen de oude er niet in om een volgende stap te maken. Zijn ze niet in staat met hun doelgroep mee te groeien of nieuwe klantengroepen aan te boren. Blijven ze doormodderen, jaarlijks omzet en vooral winst inleverend. Zoals een collega ooit zei: “Stervensprocessen van winkelbedrijven zijn traag!”

Ik vraag mij af waarom die ondernemers er niet mee stoppen, waarom ze de tent niet sluiten. Voor het geld hoeven ze het niet meer te doen, ze zijn allang binnengelopen met de winsten van de goede jaren! Velen hebben feitelijk al een nieuwe onderneming opgebouwd, namelijk een vastgoedbedrijf dat winkelpanden exploiteert. Zou dat dan de reden zijn om door te gaan? Soms wellicht een tijdlang, omdat vooral in de eerste jaren veel panden verhuurd zijn aan eigen winkels. Maar in de loop der jaren hebben de meesten, zoals het een goed vastgoedbelegger betaamt, hun risico’s gespreid.

Zijn het dan de kosten van afbouw, die ooit succesvolle winkeliers weerhoudt? Dat kan een reden zijn, want sociale plannen kosten geld, en het vinden van huurders voor distributiecentra en hoofdkantoren is vaak lastig. Echter, als je maar lang genoeg wacht regelt de curator dit soort zaken!

Zou het dan toch de angst zijn voor gezichtsverlies dat vele ondernemers en directies weerhoudt om er zelf een punt achter te zetten? De angst om toe te geven dat ze zichzelf overleefd hebben. De schaamte dat er inmiddels anderen zijn die betere, frissere, nieuwere ideeën hebben. Het besef dat hun kinderen niet over dezelfde ambities, wilskracht en/of intelligentie beschikken om de leiding succesvol voort te zetten. Het zou zo maar kunnen!

Laten die ondernemers de feestdagen gebruiken om eens goed na te denken over de toekomst van hun bedrijf en van zichzelf! Laten ze de moedige stap zetten om het wheel-of-retailing eigenhandig tot stoppen te brengen, vóórdat het voor hen te laat is!

Reacties
  • Norman Dragt 19-12-2016 14:41:28
    Ik vermoed dat de schrijver zelf geen personeel heeft, want dan zou hij als extra optie geschreven hebben: Wat gebeurt er met ons personeel? Voor sommige ondernemers is dat ook een belangrijke vraag die beantwoord moet worden bij het stoppen. Natuurlijk is dat impliciet ook een vraag over de toekomst van de ondernemer zelf: Wat moet ik gaan doen als ik niet langer retail? Maar dat neemt niet weg dat veel ondernemers zich verantwoordelijk voelen voor hun personeel, ook al zijn er vaak meer ondernemers die hun personeel liever kwijt dan rijk zijn, dan zich verantwoordelijk te voelen voor hun personeel.
    Natuurlijk is het in de huidige arbeidsmarkt een vreemde gedachte, je als ondernemer druk maken over de toekomstige werkkansen van je personeel op de arbeidsmarkt, maar dat neemt niet weg dat het een reden kan zijn om door te gaan. Zeker als je personeel gemiddeld toch iets ouder is dan 40 jaar. Verder bestaat er ook nog zoiets als fear of sunken costs, het principe dat je liever een slechte film in de bioscoop uitkijkt, dan te stoppen met kijken en je geld terug te vragen.
    Allemaal zaken die niets te maken hebben met retail, maar met ons onvermogen als mens om realistisch en logisch naar onze eigen situatie te kijken en vervolgens keuzes te maken vanuit de acceptatie van de situatie.
  • Cor Molenaar 19-12-2016 14:56:10
    Helemaal mee eens. En wat kan er nu verkeerd zijn om eens goed over de toekomst na te denken, het nieuwe koopgedrag en hoe klanten wel getrokken kunnen worden? Als er geen meerwaarde meer is, is er ook geen toekomst!
  • hans krijger 19-12-2016 14:59:06
    Het klinkt hard wat de Hr Kessels stel maar hij heeft natuurlijk gelijk.
    Het grootste deel van de mode zaken doet er veel te weinig aan om met hun tijd mee te gaan. De winkels zien er oudbollig uit,etalages zijn niet uitnodigend,vaste klanten worden niet beloond,nieuwe media vormen worden niet benut.
    Natuurlijk zijn er uitzonderingen en worden mensen nu 5 voor 12 wakker,hopelijk niet te laat?
    Ik vernam dat C&A 1 miljard in de up-grading van de winkels gaat stoppen, ben benieuwd of online ook opgepakt gaat worden?
    Geen dag hetzelfde in assortiment,uitstraling.communicatie,winkel beleving met passende events en Ambassadeurs marketing dan pas overleef men het.
    0625067982 Hans
  • Peter 19-12-2016 15:33:55
    Wat een kletskoek. Ik vind de meeste winkels er prachtig uitzien. Je kunt er betalen met contact geld, pinpas en cadeaukaart. Cadeautjes worden gratis ingepakt en als het product niet voorradig is wordt het zonder meerprijs gewoon besteld en desgewenst thuis geleverd.
    Bol.com -de voorbeeldwinkel van velen- draait al 18 jaar verlies, berekent verzendkosten en vraagt geld voor een cadeaupapiertje. En tegelijkertijd roepen ze dat traditionele winkels niet met de tijd meegaan. En dan roep-toeteren velen ze na.
  • De Vries 19-12-2016 15:38:00
    Dalende omzet in de winkelstraat is niet vreemd. Met heel veel internetwinkels moet de omzet opnieuw verdeeld worden. Als er naast iedere Albert Heijn een grote Lidl wordt gebouwd daalt bij Appie ook de omzet. Dat heeft niets met 'met de tijd meegaan' te maken, de concurrentie is gewoon groter.
  • Jos Steigstra 20-12-2016 12:02:03
    Beste Jan, wat leuk om van je horen via dit medium. Qua insteek ben ik het helemaal met je eens. Persoonlijk heb ik ondervonden wat de gevolgen zijn als je niet tijdig de bakens echt verzet of desnoods je verlies neemt. Daar heeft het verantwoordelijkheid nemen voor je personeel (zoals ik lees in een van de reacties) niets mee te maken, zij ondervinden de gevolgen immers hoe dan ook. Het is oneindig veel beter om zelf de regie te houden.
  • Twan Mariën 03-01-2017 12:30:37
    Bij discussies over de problemen van het aantal teruglopende kooplustigen, de tanende omzetten en de toenemende leegstand, wordt veelal gekeken naar de consument die kennelijk de traditionele winkel links laat liggen. Vraag is waarom men dit doet? Internet is natuurlijk een belangrijke oorzaak maar een andere oorzaak zit, mijns inziens, toch echt bij de detaillist zelf en dan in het bijzonder in het niveau van diens personeel. Ik heb het reeds vaker aangekaard maar een gemiddeld personeelslid van, laten we zeggen, een modeketen is (te jong) en komt vaak niet veel verder dan het inklaren van binnenkomende goederen, het recht leggen van spijkerbroeken en het scannen van artikelen aan de kassa om af te kunnen rekenen. Anno 2017 zijn "beleving" en "aandacht voor de klant" de toverwoorden waar het om draait. Waarom kan er bij binnenkomst vaak toch geen vriendelijk "goedendag" vanaf? Waarom is het met de communicatieve vaardigheden van winkelpersoneel toch zo droevig gesteld? Waarom is het kennisniveau van het winkelpersoneel toch zo bedroevend laag, etc? De reactie zal zijn dat goed personeel geld kost en geld is er, gezien de teruglopende omzetten, niet. Echter, men moet ergens beginnen en goed opgeleid en ter zake kundig personeel levert op lange termijn aantoonbaar meer op....
Plaats een reactie

Overige artikelen

    GA NAAR COMPLEET OVERZICHT
Vacatures