Waarom swingen winkelcentra niet meer?

Door André Troost
Au
teur van Aan tevreden klanten heb je niets en De klant is GEEN koning!

Waarom gaat een consument nog in de winkelstraten shoppen als alles gekocht kan worden op het net? Het goede antwoord luidt: ze gaan alleen naar buiten voor de gezelligheid!

Goed, zo zwart-wit zit de wereld (nog) niet in elkaar, maar gezellig winkelen is een belangrijke reden om van de bank te komen. Dan verwacht de consument wel dat die gezelligheid in de winkelstraat voor het oprapen ligt! Rond de gezelligheidsfactor van personeel schrijf ik boekjes vol en houd ik optredens, maar daarover wil ik het nu even niet hebben. Ik wil graag een punt maken over de 'verstrakking' van de winkelstraat. Getver! Wat je ziet is wat je voelt.

Kort geleden werd ik gevraagd om mijn oordeel te geven over het winkelcentrum De Banne in Amsterdam-Noord. Daar - en in meer winkelcentra - is exact vastgelegd hoe groot je naambord mag, en ook je uithangbord en de vorm daarvan wordt strak gekaderd, vastgesteld door de architect. Soms haaks op het ontwerp van je logo. Daar overheen nog een hoeveelheid precariorechten en regels, zodat de kistjes sinaasappelen en de bakken boeken of stoepborden precies binnen de 95 centimeter van de pui moeten blijven. En waag het eens daar een bankje neer te zetten. "Dan gaat iedereen daar bankjes neerzetten!" En men zou eens meer aandacht trekken als een collegawinkelier. "Dat is niet ons beleid."

Die gedachte zag ik ook op de verkiezingsborden voor de Provinciale Staten en de waterschappen. Voor elke partij exact een A2-formaatje. Soms haat ik dit regeltjesland. Nee, dan die 'morning after' toen de SP, een aantal verkiezingen terug, 's nachts alle borden beplakte met grote tomatenposters met 'BEDANKT!' erop. Applaus of irritatie, het gaf in elk geval leven in de brouwerij!

De Banne heeft verder een curve in zijn straat en er hangen (afgepaste) sfeerborden in de lucht. Waarom vinden wij buitenlandse winkelstraatjes vaak zo knus? Juist, doordat de straat meandert en elke uitbater op eigen wijze de klant verleidt en zijn tentje optuigt. Veel nieuwe winkelcentra in Nederland doen een stijve stijldans in plaats van een lekkere rock-'n-roll. Laat verdorie die winkelcentra eens uitbundig swingen! Eens?

Gezellig hè...?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meeschrijven aan RetailWatching?
Wilt u uw visie of analyse over een bepaald onderwerp delen met vakgenoten? Heeft u een stevige mening over een actualiteit? Bent u bij een bijzonder winkelconcept geweest en wilt u dat graag door middel van een fotoserie laten zien aan onze lezers? Mail de redactie van RetailWatching dan een voorstel via redactie@retailwatching.nl onder vermelding van 'Bijdrage voor RetailWatching'.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in