Zo stuur je op gezondheid in de supermarkt

Door Dirk Mulder
Sectormanager food en retail bij ING

Het belang van voedings- en genotmiddelen in de totale bestedingen van consumenten is sinds 2006 geleidelijk toegenomen tot vijftien procent. De gemakstrend en het toenemende gebruik van diensten die de consument tijd besparen, waaronder het vers bereiden van maaltijden, dragen bij aan de hogere fooduitgaven. De promotiedruk in de supermarkt is toegenomen, maar overall zijn foodretailers in staat geweest om de afgelopen jaren prijsverhogingen door te rekenen. En food speelt een centrale rol in maatschappelijke discussies met betrekking tot welzijn en gezondheid. Dit zorgt voor een hoger bewustzijn onder consumenten over eten.

Demografie drijft bewustzijn
Naar verwachting blijft voeding ook de komende jaren in het maatschappelijke debat in de spotlight staan. Nederlanders zijn gemiddeld steeds ouder en hoger opgeleid. Mede door de vergrijzing kampt een groter deel van de bevolking met chronische gezondheidsaandoeningen (onder meer diabetes, hart– en vaatziekten, kanker). Dit zijn factoren die voeding voor de ‘gemiddelde’ Nederlander tot een belangrijk(er) aandachtspunt maken. Ouderen en hoger opgeleiden eten gemiddeld genomen gezonder terwijl mensen met een chronische ziekte vaak persoonlijk gebaat zijn bij een aangepast of individueel voedingspatroon. Door hun assortiment meer te koppelen aan welzijn kunnen supermarktondernemers wat afstand nemen van de nauwe focus op de laagste prijs.

Gedeelde verantwoordelijkheid
De meerderheid van de supermarktondernemers vindt gezondheid in eerste instantie de eigen verantwoordelijkheid van de klant. Dat is de uitkomst van een recent panel van vakblad Distrifood. Dezelfde groep ondernemers signaleert echter dat klanten meer met gezondheid bezig zijn dan voorheen. Als grootste voedselverkopers van Nederland hebben supermarkten veel invloed op het aanbod. Ondernemers in het zelfde panel onderkennen de verantwoordelijkheid voor voldoende gezond aanbod.

De huidige aandacht voor een gezonde levensstijl biedt supermarkten aanknopingspunten om zich te onderscheiden. Op de winkelvloer en op hoofdkantoren wordt druk geëxperimenteerd, bijvoorbeeld met gezonde kassa’s, voedingsadvies op de winkelvloer, gezonde productinnovaties of het streven naar een bepaald percentage aan omzet uit gezonde producten. De keuze voor gezond wordt vaak gezien als negatief voor de omzet of als extra kostenpost. Toch is het naar onze mening voor de langere termijn noodzakelijk om naar die gezondere positionering toe te werken omdat consument en markt die kant op bewegen. Praktische maatregelen en technologische innovaties kunnen daarbij worden gecombineerd.

Mobiel internet: alle informatie altijd beschikbaar
Door mobiele technologie is informatie over voedingsmiddelen beter vindbaar. Het hele assortiment van supermarkten staat inmiddels online met alle voedingsinformatie en specificaties uitgesplitst. De kwaliteit van de productinformatie en het updaten van die informatie bij wijzigingen wordt nog belangrijker.

Door het toenemende gebruik van social media vindt snellere overdracht van kennis plaats. Voorbeelden uit de food zijn publicaties zoals recent van de WHO over de (on)gezondheid van bewerkt rood vlees of berichten van bekende foodbloggers over een bepaald product of recept. Hypes komen sneller op en kunnen gelijk tot vragen op de winkelvloer leiden. Medewerkers op de versafdelingen kunnen, mits goed geïnformeerd, klanten daar ook verder mee helpen.

Heldere rolverdeling
Het thema gezondheid kent koplopers, middenmoters en achterblijvers op formule- en winkelniveau. Daarnaast biedt het ondernemers en formules gelegenheid om de gezonde positionering naar een volgend niveau te brengen. Gezien de hoeveelheid sturingsmogelijkheden kan dat in stapjes gaan waarbij de ene keer de ondernemer leidend is en de andere keer de organisatie. Gezondheid is lang niet alleen het terrein van servicesupermarkten. Interessant is dat Lidl zich op dit gebied nadrukkelijk in de strijd mengt met gezonde kassa’s in alle filialen en daarin vooroploopt.

De supermarktondernemer kan:
- Keuzes maken in winkelindeling
- Samenstelling van assortiment beïnvloeden
- Kennis en eventueel kook– of voedingsadvies op de winkelvloer brengen
- Werken aan relevant lokaal netwerk (onder meer zorginstellingen, sportclubs/scholen, diëtisten)

De supermarktformule kan:
- Samenstelling van huismerken herfomuleren
- Prijsbeleid inzetten om gezonde keuzes makkelijker te maken
- Gezonde promoties op landelijk niveau voeren (in samenwerking met leveranciers)
- Leveranciers aansporen tot productverbetering
- Formulespecifieke doelstellingen benoemen

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in