Waarom Wibra personeel met een beperking heeft

Door Martijn van Oostveen
Rayonmanager bij Wibra

De Participatiewet is haast geen retailer ontgaan. In 2016 moeten er vijfduizend extra banen zijn voor mensen met een arbeidsbeperking. Zijn die er niet, dan gaat vanaf 2018 de quotumheffing in en móeten bedrijven met 25 werknemers of meer iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst nemen. De wet is bedoeld om mensen met een ziekte of handicap sneller tot de arbeidsmarkt toe te laten treden. 
Voor sommige retailers voelt de wet echter nog ‘lastig’, want wat is het bewezen positieve effect? En komt bij het aannemen van iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt niet juist veel rompslomp of gedoe kijken?

In mijn rol als filiaalmanager bij Wibra heb ik verschillende werknemers met een beperking in dienst genomen via het Werkgeversservicepunt Groot-Amsterdam. Deze organisatie helpt werkgevers om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te krijgen. Onder mij werkte bijvoorbeeld een caissière met één hand. Ik zie (minstens) vijf voordelen van het aannemen van personeel met een beperking.

1. Kansen geven werkt
Iedereen die graag voor ons wil werken, geven we een kans. Op de werkvloer weten we niet van elkaar wie op welke manier bij Wibra terecht is gekomen. Dat is totaal onbelangrijk. En dat is precies waarom het werkt. Eigenlijk heeft iedereen zo’n kans nodig. Zeker in de huidige arbeidsmarkt. Dat zeg ik ook uit eigen ervaring. Ik ben opgeleid als fysiotherapeut, maar kon geen werk vinden in mijn vakgebied. Bij Wibra krijg ik de gelegenheid om heel snel te groeien. Die kans gun ik iedereen. Dus het zou heel gek zijn als ik die niet aan anderen geef.

Neem onze caissière met een handicap. Dat zij een hand miste, zag ik natuurlijk meteen tijdens het eerste gesprek. Maar in een kennismakingsgesprek begin je daar niet direct over. Dat deed ze zelf wel. "Maak je hier maar niet druk over hoor," zei ze, en ze stak haar arm zonder hand in de lucht. "Ik kan eigenlijk alles. Thuis heb ik ook niemand die me helpt."

'Hoe kan je kassa draaien met slechts één hand?' vroeg ik me destijds af. Sommige collega’s kregen het zelfs benauwd. Zij belden me op, waren bang voor extra werkdruk. Maar de praktijk heeft uitgewezen dat je bij Wibra kan werken met één hand. Het enige dat haar echt veel meer moeite kost dan anderen is het veranderen van de winkelinrichting. Soms nemen collega’s het dan van haar over. Maar daarvoor in de plaats gaat ze gewoon door met ander werk, zoals vrachten afpakken, aanvullen, klanten begeleiden. Alles met een enorme dosis enthousiasme.

2. Mensen die iets missen, voegen vaak iets anders toe
We krijgen veel personeel dat meerdere malen is afgewezen in sollicitatiegesprekken. Ze hebben een periode geen werk gehad en willen dolgraag werken. Het meisje zonder hand is soms afhankelijk van collega’s, maar dat geeft ze op andere momenten terug. Dat heeft effect op de werkvloer, want het hele team wordt er socialer van.

3. Het levert geld op
Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vanwege een handicap of ziekte ontvangen meestal een uitkering. Omdat we hen een kans op werk geven krijgen wij loonkostensubsidie. Dat scheelt soms wel de helft aan salariskosten. We blijven discounter, dus elke euro is meegenomen.

4. Honderd procent instroom
Na een werving- en selectietraject komen kandidaten vaak eerst op proef werken. Tijdens deze proefplaatsing hoeven we geen loon te betalen, want dan loopt de uitkering door. Overigens heb ik nog nooit meegemaakt dat we een kandidaat na de proefplaatsing niet in dienst namen.

5. Klaar voor de Participatiewet
Met de Participatiewet en de quotumregeling moeten werkgevers straks verplicht mensen met een ziekte of handicap in dienst nemen. Best gek eigenlijk als je weet hoeveel positieve effecten het heeft. Veel retailers hebben allround functies die veel fysieke inspanning vergen, maar het is een misvatting dat arbeidsgehandicapten geen fysiek werk kunnen doen. Een dove of slechthorende werkzoekende is een prima werkkracht, juist in een lawaaiige omgeving. Werknemers met een ziekte of handicap zijn gewend om iets harder te knokken dan een gemiddelde werknemer. Ze laten zich niet beperken door een beperking.

Veel retailers blijken niet zo goed op de hoogte te zijn van de subsidies en regelingen om een werkzoekende met een handicap aan het werk te helpen. Dit zijn ze:

Proefplaatsing
Met een proefplaatsing loopt de uitkering een korte periode door terwijl de kandidaat bij u werkt. Zo kunt u kijken of de kandidaat past bij de functie. En andersom natuurlijk.

Loondispensatie
Neemt u een arbeidsgehandicapte met een Wajong-uitkering in dienst? Bij verminderde productiviteit hoeft u niet het volledige loon te betalen.

Mobiliteitsbonus bij ziekte of handicap
Een mobiliteitsbonus kan oplopen tot zevenduizend euro per jaar. U past deze premiekorting zelf toe bij de loonaangifte van de werknemer.

Looncompensatie bij ziekte
Wordt uw arbeidsgehandicapte werknemer ziek, worden de loonkosten deels gecompenseerd. Dit wordt ook wel no-riskpolis genoemd.

Aanpassingen werkplek
Vraag een vergoeding aan voor eventuele aanpassingen aan de werkplek. Bijvoorbeeld voor de inzet van een doventolk, het leveren van orthopedische werkschoenen of een aangepaste auto.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in