Cor Molenaar maakt meer kapot dan je lief is
09-12-2016

VORIGE VOLGENDE Reageer (43)

Door Marcel Evers
Manager belangen & beleid INretail

Op 2 december verscheen een artikel van de hand van dr. Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing, over het niet doorgaan van het outletcentrum in Assen. In dat artikel poneerde hij dat Assen geen leuk centrum heeft, het is er sfeerloos vanwege de winkelleegstand. Afgezien van de TT is er geen echte trekker en is in Assen nieuw elan nodig, betoogt hij. De komst van een factory outlet center (FOC) langs de snelweg zou volgens hem kunnen bijdragen aan de revitalisering van de binnenstad. Geld uit de verkoop grond voor het FOC, tien miljoen euro, zou aangewend kunnen worden om de binnenstad weer attractief te maken. En door de stijgende waarde van het vastgoed zouden vervolgens de WOZ-opbrengsten voor de gemeente stijgen. Hij besluit zijn verhaal met de stelling dat de politiek moet faciliteren en luisteren naar de burgers.

Gezochte opvatting
Op de inhoud van het artikel van de heer Molenaar valt heel wat af te dingen. Dat Assen geen leuk centrum zou hebben is een gezochte opvatting. Weliswaar is er minder historisch stedenschoon in vergelijking met bijvoorbeeld Groningen, Meppel en Zwolle, maar ook Assen heeft een karakteristiek centrum met onder meer De Brink en het Drents Museum. En vooral dit museum is een trekker van importantie. Zo ook het warenhuis Vanderveen, het grootste zelfstandige warenhuis in Nederland met jaarlijkse aantallen bezoekers waaraan een FOC een puntje kan zuigen. Let wel, bezoekers die het jaar door komen, in tegenstelling tot de TT buiten de stad, dat slechts enkele dagen publiek trekt. Het gevarieerde aanbod aan horeca draagt eveneens bij aan de aantrekkelijkheid van het centrum. En niet te vergeten het theater De Nieuwe Kolk.

Nauwelijks in situatie verdiept
De bewering dat er nieuw elan nodig is, laat zien dat de heer Molenaar zich nauwelijks in de Asser situatie heeft verdiept. Jaarlijks vinden tal van activiteiten in de binnenstad plaats, zoals Axis Festival, Art Explosion en het Preuvenement. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat Assen in 2013 in de top drie eindigde van de beste binnenstad in de categorie middelgrote steden. Een binnenstad bovendien die een ruim en stabiel verzorgingsgebied bedient. En het elan, dat er altijd al was, is onder meer zichtbaar nu vanuit de private sector plannen worden ontwikkeld om de doorgeschoten overcapaciteit aan winkelruimte aan te pakken.

Maar wat moeilijk valt te begrijpen, is zijn stellingname dat de komst van een FOC - zes kilometer buiten de binnenstad - een bijdrage kan leveren aan de revitalisering van diezelfde binnenstad. Door de komst van een apart modecentrum langs de snelweg wordt het hart van Assen hard getroffen. De aanslag op de modebranche, de belangrijkste sector van een stadshart met een grote regiofunctie, zal een domino-effect hebben in vorm van sluiting van andere winkels. Het is het paard achter de wagen spannen door eerst de binnenstad kapot te maken en daarna te willen revitaliseren. Als de heer Molenaar zijn zin krijgt, zal de waarde van het vastgoed niet stijgen maar dalen, wat ook de WOZ-opbrengsten voor de gemeente negatief beïnvloedt.

De heer Molenaar is ook kort van geheugen. In zijn boek 'Red de winkel' (2013) memoreert hij het plan uit 2013 voor een FOC nabij Zoetermeer (Bleizo). Op pagina 99 schrijft hij: 'Dit gaat dus ten koste van de bestaande winkels waardoor een grote leegstand dreigt'. Gelukkig is dit plan gesneuveld doordat de provincie Zuid-Holland zich ertegen keerde. En op pagina 100 beschrijft hij de effecten van het FOC te Roermond, dat tegen de binnenstad is gelegen. Hij schrijft daar: 'Dit zijn bijzondere omstandigheden die niet gelden voor Bleizo'. Inmiddels is bekend dat zelfs in Roermond de synergie van het FOC richting binnenstad fors tegenvalt; het is de horeca die profiteert en de detailhandel heeft nauwelijks baat. In de periode 2004-2016 zijn de bezoekersaantallen in de binnenstad van Roermond met tien procent gedaald. De binnensteden van Lelystad en Roosendaal werden zelfs geconfronteerd met een sterkere afname, respectievelijk 33 en 49 procent.

Tot slot nog iets over zijn opvatting dat de politiek moet faciliteren en luisteren naar de burgers. Wie zijn de burgers? Zijn dat degenen die zich via de sociale media uiten? Bekend is dat 'de' burgers gemakkelijk hun meningen kunnen ventileren zonder ooit zelf enig financieel of zakelijk risico te lopen. Maar afgezien hiervan, Provinciale Staten hebben een verantwoordelijkheid voor geheel Drenthe. Immers, de effecten van een buitenstedelijk FOC treffen de gehele provincie. Modewinkels van fabrikanten passen prima in bestaande centra, al dan niet geclusterd en al dan niet met een permanente opruiming van oude collecties. Het voorzieningenniveau en de leefbaarheid staan in Assen en overig Drenthe op het spel.

Reacties
  • Peter 09-12-2016 14:19:25
    Wie vertrouwt er nog op hoogleraren? Als ik het goed begrijp zal de heer Molenaar ook wel voor een commercieel karretje zijn gespannen of banden hebben met D. Stapel.
  • Dick Nieuwenhuis 09-12-2016 14:35:42
    Helemaal eens! Heb de heer Molenaar al eens gevraagd hoe hij zijn theorie in praktijk zou brengen als hij zelf een fysieke winkel zou hebben net als veel van onze klanten. Geen antwoord; wij en onze klanten gelukkig wel. Cor Molenaar had beter kunnen delen dat we de speciaalzaken nieuw leven in moeten blazen. Onderling en met hun leveranciers samenwerkende speciaalzaken hebben de toekomst als ze de juiste invulling weten te geven aan omnichanrel in retail. Ik kan het boek met deze titel van Gino van Ossel van harte aanbevelen. Daar word ik nog steeds een stuk vrolijker van dan van de bangmakerij van Cor Molenaar.
  • Nick 09-12-2016 15:15:20
    Nou, Cor Molenaar heeft weldegelijk ervaring met fysieke winkels hoor. Zo was hij commissaris van Polare, en strategisch adviseur van Scheer en Foppen. Oh wacht...
  • Henri 09-12-2016 15:25:17
    Ik ben afgelopen zomer voor het eerst in Assen geweest. Ik ben het dan ook helemaal eens met Marcel. Assen heeft mij blij verrast.
  • Eus Peters 09-12-2016 20:05:35
    Helemaal gelijk, Marcel. En een verzameling mono-brand (fabrieks)winkels in een apart (buitenstedelijk) winkelcentrum heeft niks met innovatie te maken. Ze kunnen ook gewoon in binnensteden komen. Plek zat. Maar daar hebben veel van die fabrikanten al
    contracten met bestaande winkeliers, waardoor ze er zelf niet kunnen zitten. Meeste zaken die er verkocht worden zijn geen overtollige voorraad als je gaat kijken, maar wordt gemaakt voor de outlet. Op zelfde productielijnen vaak.
  • Dick Wieringa 09-12-2016 21:04:59
    Cor Molenaar had het bij het rechte eind toen hij voorspelde dat veel winkels uit het straatbeeld zouden verdwijnen. So what? was hij de enige die deze visie had? Omdat hij hoogleraar is en dus deskundig wordt geacht te zijn was hij degene die als "profeet" in het nieuws kwam.
    Nu even eerlijk... Cor Molenaar is hoogleraar en bestudeert de markt. Hij kent dus het verleden en het heden. Uit de kant die het op lijkt te gaan exponeert hij de toekomst. De detaillisten VORMEN de toekomst die hij voorspelt. Hij loopt dus altijd achter de feiten aan. Als de retail oplossingen verzint om het tij te keren blijkt hij dus ongelijk te hebben. Hij is als publiek bij een voetbalwedstrijd. Ze weten altijd beter hoe het had gemoeten, maar staan zelf niet in het veld. De beste kapiteins staan ook in het geval van het FOC Assen aan wal, zo blijkt.
    Als men in, of bij Assen een FOC wil realiseren kan men toch het bestaande (volgens Molenaar op sterven na dode) centrum van Assen omvormen tot FOC? Ook dan stijgt de WOZ waarde en is de gemeente blij. Geen extra meters winkelruimte, maar invulling van bestaande meters met outlets. De burgers hun zin (er vanuit gaande dat die dit willen), een levendig Assener centrum en stijgende WOZ waarde van de panden. Het enige probleem is dat dit veel commitment vraagt van het gemeentelijk apparaat. Er moeten namelijk veel neuzen dezelfde kant op worden gedraaid en er zal serieus moeten worden geinvesteerd in infrastructuur. Dat de gemeente dat liever in nieuwbouw door een projectontwikkelaar laat realiseren begrijp ik ook. Dat is veel gemakkelijker voor de ambtenaren en vooral de raad, want dan worden de beslissingen door anderen genomen en kunnen zij zich verschuilen achter de door adviseurs uitgebrachte rapporten op basis waarvan zij groen licht hebben gegeven..
  • Harry 10-12-2016 10:17:55
    :)
  • Cor Ha Ha Molenaar 10-12-2016 11:57:46
    Iemand bekend met het gegeven dat de heer Molenaar bevriend is met een van de personen die graag zou investeren in outlet Assen?
  • Chantal Riedeman (Shopology) 10-12-2016 12:18:06
    Complimenten voor dit heldere, kritische en met relevante feiten onderbouwde stuk Marcel!
  • max dekker 10-12-2016 12:18:43
    eens dat een outketcentrum een binnenstad niet iets hieft te brengen,
    en waar blijven de innitiatieven om Assen aanyrekkelijker te maken, om te beginnen met het licht aan doen bij Vanderveen?
  • Ernst van der Sloot 10-12-2016 13:20:52
    Dit soort vraagstukken moet je vanuit de consument benaderen. Dat is een ander vak als de heer Molenaar beoefend.
  • Art Baas 10-12-2016 14:25:39
    Cor Molenaar heb ik al lang uitgekotst. Die gast is niet serieus te nemen. Het feit alleen al dat hij zei dat V&D meer met online moest doen, zonder inhoud of enige verdieping. Wat(!) moest V&D dan meer doen op e-commerce gebied? Online bracht 10% van de totale omzet op. Meneer kwam met de geniale suggestie dat V&D een voorbeeld moest nemen aan John Lewis met hun click and collect concept. Niet wetende dat V&D dat al lang hanteerde en een maand later haar miljoenste click en collect klant verwelkomde in het zonnetje zette.
  • Lucas van de Burgt 10-12-2016 18:19:06
    Marcel, ik wil je bedanken voor dit mooi geschreven artikel. Ik dacht het altijd aan mij lag als ik reacties onder ogen kreeg van de heer Molenaar. Je hebt het op een duidelijke en juiste manier omschreven. Assen heeft wel degelijk iets te bieden. Wij hebben in ons kleine landje genoeg outlet centra en laten wij nu ook eens stilstaan bij alle ongemakken van en voor Retail Nederland.
  • Jan van herwijnen 10-12-2016 20:00:48
    Collegiaal compliment . Reactie op basis van heel veel kennis en inhoud en hart voor de retail !
  • moto gp 10-12-2016 20:36:46
    als er iemand ideeën heeft voor een ander en in het algemeen praat dan pleit hij voor zichzelf........ga er dan maar vanuit dat hij/zij er dan aan verdiend en/of beter van word...
  • Emiel van der Heide 11-12-2016 00:06:19
    Cor Molenaar is een ordinaire zakkenvuller. Hij is in het Drentse Roden door de gemeente binnengehaald om daar zijn visie te geven over hoe het winkelcentrum zich dient te ontwikkelen, rekening houdend met de dreiging van internet en leegstand. 30% van het winkelbestand zou op korte termijn verdwijnen en daarom moest een parkeerterrein in het centrum getransformeerd worden tot een Nordic Walking baan voor ouderen, aldus Molenaar.
    Gelukkig namen wij als Zakenkring deze man niet serieus, maar ondertussen had hij de gemeente al voor ruim 10 mille uit de zakken geklopt. Adviezen op papier zijn er nooit gekomen, slechts holle teksten, een bezoekje aan Veghel en aan de Philipsfabriek, want ook daar heeft dhr. Molenaar belangen lopen. Laat deze man zich absoluut nooit meer bemoeien met retail in het Noorden, want daar zijn wij veel te nuchter voor.
    Roden is helaas veel gemeenschapsgeld verloren aan een 'wetenschapper' zonder boerenverstand.
    Gemeentes in Nederland: wees gewaarschuwd!
  • Joost van Berkel 11-12-2016 19:41:06
    Er is nog nooit iets zinvols uit de heer Molenaar gekomen. Bekijk het kinderlijke niveau van zn YouTube filmpjes en beslis zelf hoe serieus deze man genomen moet worden. Het 'vakgebied' (retailgoeroe) van 'hoogleraar' cor is zo halfzacht dat hij nooit definitief door het ijs zakt met zn aannames, verzinselen en gekleurde meningen. Hij blijft maar doorglibberen. Vakmatig is deze man geen knip voor zn neus waard. Dat hij toch ingehuurd blijft worden zegt meer over het niveau van de betreffende managers en ambtenaren dan over de autoriteit van 'Hoogleraar' Cor.
  • Joost van Berkel 11-12-2016 19:41:14
    Er is nog nooit iets zinvols uit de heer Molenaar gekomen. Bekijk het kinderlijke niveau van zn YouTube filmpjes en beslis zelf hoe serieus deze man genomen moet worden. Het 'vakgebied' (retailgoeroe) van 'hoogleraar' cor is zo halfzacht dat hij nooit definitief door het ijs zakt met zn aannames, verzinselen en gekleurde meningen. Hij blijft maar doorglibberen. Vakmatig is deze man geen knip voor zn neus waard. Dat hij toch ingehuurd blijft worden zegt meer over het niveau van de betreffende managers en ambtenaren dan over de autoriteit van 'Hoogleraar' Cor.
  • Vincent 11-12-2016 22:41:09
    Wel apart dat wij als ondernemers deze goeroe al enige tijddoorzien, echter de gemeentelijke molen grijpt nog graag terug op deze hoogleraar. Volgens mij kun je net zo goed een eerder uitgewerkt project lezen en de naam van het centrum wijzigen. Bespaart veel zuur verdiende gemeenschaps gelden.
  • Arno Ruigrok 12-12-2016 09:06:54
    Gelukkig wint uiteindelijk de rede! Prima bijdrage Marcel.
    Belangrijk, die positieve respons. Lees ik ook als oproep om meer op inhoud / echte kennis en minder op onderbuik / fantasie te argumenteren.
  • Marcel Karst 12-12-2016 11:14:55
    Assen (ik heb er zelf 6 jaar gewoond) heeft een leuk en gezellig centrum! daar is niets mis mee! Zoals wel vaker word, de grote amusement factor van een FO te voorbarig gekoppeld aan een significante verhoging van de omzet voor het lokale winkelondernemers! Ik durf dan wel te zeggen dat die stelling niet geheel of misschien zelfs wel geheel niet opgaat! Waarom niet! Simpel Een FO is een "amusementspark" voor de kopende consument,! Vaak liggen deze centra buiten het centrum van de stad, dat is logisch anders krijg je te veel oneerlijke concurrentie! Zeker in de begin fase zal het lokale publiek hier zijn veelal mode aankopen gaan doen, en dat geeft de nekslag aan ondernemers die lokaal in het stadscentrum in dezelfde branche hun brood verdienen! Fashion is al in een grote overvloed aanwezig in de winkelstraten, maar met een FO om de hoek kan dit voor deze branche en aanjagend naar andere branches funest zijn! Assen moet het daarom hebben van zijn eigen unieke kracht zet meer in op Leïsure, verklein de winkelroute en gebruik sterke retail bakens in de stad! Zoals Vanderveen wat een unieke belevenis op zich is
  • Aart Meijer 12-12-2016 13:21:21
    Goed artikel. Als de heer Molenaar in zuid Frankrijk is moet hij eens Beziers bezoeken. Daar kan hij zien wat een shopping mall buiten het stadscentrum betekent voor de oude (eens mooie) binnenstad. Leegstand en verloedering.
  • Frans Lalieu (Local Media Group) 12-12-2016 20:30:08
    Marcel,
    Ik onderstreep je betoog ten volle. Ik houd er dezelfde visie op na. Maar toch! Er wordt veel over de problematiek binnen de retail georakeld. Te weinig waagt men zich aan het creëren van oplossingen die echt iets teweeg brengen. Het is alsof niemand zijn vingers wil branden aan de detailhandel. Niemand durft echt te investeren in de retail. Of gemeenten en banken moeten bijspringen. En ook dit laatste gebeurt veel te weinig. Persoonlijk ben ik de mening toegedaan dat juist gemeenten of collectieven de detailhandel moet faciliteren door voorwaarden te scheppen waarmee ondernemers kunnen concurreren met de online aanbieders. Wat mij betreft wordt online door alle partijen volledig onderschat. Tenminste, men onderschat het dreigingsniveau en zoekt vooral naar fysieke belevings oplossingen. Terwijl juist bij de online aanbieders de omzetten explosief groeien naar tot wel 20 miljard euro. Deze online omzet staat gelijk aan de omzet van meer dan 50.000 fysieke winkels. Als Local Media Group zien we vooral hier de dreiging voor de retail. Daarom zorgen we voor lokale oplossingen middels lokale zoekmachines (met veel content). Deze stellen we gemeenten en collectieven om niet ter beschikking. Het is nu aan de ondernemers of deze bereid zijn om te veranderen en te vernieuwen door bijvoorbeeld collectieve online marketing te integreren in hun businessmodellen.
    http://www.localmediagroup.nl
  • Pieter Kei 13-12-2016 12:17:50
    Assen is een provincie stadje meer niet. In de 25 jaar dat ik in Assen woon is er alleen maar gesteggeld over het in stand houden en verbeteren van de binnenstad en wat heeft het opgeleverd? Helemaal niets! Ja een een fonteintje en een paar bankjes plaatsen...
    Maar daar red je het niet mee. Ja maar we hebben toch het Drents museum en we hebben een zinloze tunnel onder het station, precies gezellig even onder de tunnel door en weer terug naar huis. Ik heb niemand een echt voorstel zien doen hoe de binnenstad gered kan worden. Tja en het geld dat met de verkoop van de grond vrij zou komen voor de plannen om de binnenstad te redden is er ook niet, tel uit je winst.
  • H. Drok 13-12-2016 19:49:43
    Goed stuk van M. Evers ,

    Soms eens met Molenaar en soms oneens .
    Echter In -retail is een belangen behartiger van de retail branche , er staan zoveel zogenaamde bestuurders te schreeuwen , maar in-retail is veel te laat in actie gekomen en als ze dat uiteindelijk deden moest er wel betaald worden .
    Nu zo tekeer gaan tegen Molenaar is prima hoor , maar enige zelf reflectie zou belangen behartiger in-retail sieren .... er schijnen slechte lijntjes te lopen ? Ja nu het te laat is zoals met de retail nota van minister Kamp word gepoogd nog wat te repareren in den lande , er hadden al jaren geleden veel betere contacten met O.a. De Provincies opgebouwd dienen te worden .

    Er gaat nog zoveel meer veranderen ..... lees het nieuwe boek van bijv. Wijnand Jongen ( Dir thuiswinkel.org ) deze had reeds 8 jaar geleden al dit scenario voorspeld .( verdwijnen van 30% retail )

    Kortom zet in op je belangen behartiging bij Gemeentes / Provincies / Landelijke overheid !! Succes daarmee
  • Hubert Sistermans 14-12-2016 16:56:18
    .Marcel, je hebt gelijk o.a. om:
    Een hoogleraar is een wetenschapper en geen ondernemer en retail is ondernemen.
    Experimenten vinden plaats in een laboratorium en niet in de "echte" wereld.
    Retail is geen experiment doch empirisch opgebouwd bewijs.
  • DWJ Braam 15-12-2016 06:58:20
    .. en door naar Zwanenburg/Halfweg: outletcenter Sugar City. 18.000 m2
    http://www.rtvnh.nl/nieuws/164704/bouw-omstreden-outletcenter-sugar-city-kan-beginnen
  • Marcel 15-12-2016 12:32:29
    Ach... tja.. wat zal ik zeggen. Cor Molenaar, dan weet je het wel. Dit is een zelfbenoemde ' retailgoeroe' met een serieuze titel ' hoogleraar' die hij helaas steeds weer te grabbel gooit door dit soort onzinnige uitspraken. Het enige waar we de heer Molenaar van kunnen betichten is dat hij buitengewoon goed is in het vermarkten van zichzelf en daar hoogstwaarschijnlijk ook een prima boterham aan verdient. Niets mis mee natuurlijk, maar dat geeft wel gelijk de waarde van zijn zelfbenoemde titel retailgoeroe, hoogleraar en zijn daaraan verbonden mening weer. Steeds weer betrappen we deze meneer op verhalen zonder inhoud of enig achtergrond onderzoek, laat staan echte praktijk ervaring. Let wel, ik weet ook niet overal antwoord op, maar ik geef er dan ook geen mening of commentaar op. En als men mij vraagt om een reactie omtrent een onderwerp (al dan niet voor geld) dan zorg ik dat het qua inhoud klopt en de achtergrond feiten zijn gecontroleerd.... nu Cor nog zover krijgen.
  • Rob Adriaans 15-12-2016 13:05:53
    Ik ben al 45 jaar ondernemer in de binnenstad van Roermond. En nou betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Outlet in Roermond. Ik was en ben nog steeds een felle tegenstander van het Outlet. De bezwaren die wij destijds ingebracht hebben zijn volledig uitgekomen en zijn desastreus voor de binnenstad van Roermond en voor elke stad waar nu nog zo nodig een Outlet moet ontstaan. Vertrouw de ontwikkelaars niet en zeker de politiek niet. Wij hier in Roermond kunnen er boeken over schrijven. Corruptie – onwaarheden, gekleurde rapporten tot bedreigingen aan toe. Alles zou en moest voor het Outlet en nu nog steeds. De binnenstad van Roermond is volledig kapot. En de gemeente die schreeuwt maar hoe geweldig goed het is voor de (binnen)stad. Niets is minder waar.
    Het Outlet en de gemeente houden zich aan geen enkele afspraak die wij toen gemaakt hebben. Het gaat hier te ver om alles op te noemen. Wij zitten nu met een verpauperde binnenstad een onbereikbare binnenstad en klanten die elders hun heil zoeken. Kortom wij zijn belazerd en bedonderd. En niet alleen door de gemeente en het Outlet maar ook door onze eigen belangenorganisaties die ons toen volledig in de steek gelaten hebben. Vele van mijn collega’s in Roermond bestaan niet meer en de rest zal verdwijnen. En wat hebben wij nog hebben in de stad zijn telefoonwinkels – reisbureaus – een ontzetten groot aantal frietkramen en koffieshops en Rotzooi winkels met alles voor nog minder dan de helft en natuurlijk een enorme leegstand. Kwaliteitszaken zijn er niet meer.
    Er moet een nieuwe weg komen om het Outlet enigszins bereikbaar te houden. Op dit moment is het wegennet rond Roermond volledig verstopt. Kosten rond de 35 miljoen euro. Men zou zo denken dat betaalt het Outlet. Maar niets is minder waar het gaat betaald worden door de inwoners van Roermond. Zij hebben de lasten van het Outlet. De lusten verdwijnen naar het buitenland. Luister niet naar de winkelgoeroes zij hebben er geen verstand van en zijn misschien wel financieel betrokken. Beste ondernemers in de betrokken gebieden ga er als een blok voorstaan. Haal de voorstanders uit het gemeentehuis Smeer ze in met pek en veren en jaag ze de stad uit. Het is jullie inkomen waar zij mee speculeren.
  • Peter Hommel 15-12-2016 14:24:04
    Een prima betoog van Marcel, ik geloof sterk in focus en niet in versnippering. Juist het feit dat een winkelbeozek niet vanzelfsprekend is, moeten wij alle krachten en energie stoppen in één krachtig centrum. Het is een illusie te denken dat een Outlet buiten de stad een aanzuigend effect heeft op een binnenstad. De heer Molenaar heeft de titel goeroe ergens in de jaren '90 gekregen. Anno 2016 ziet de wereld er echt anders uit. Welkom in de nieuwe wereld.
  • Erik Rijvak 15-12-2016 21:21:18
    'Buitengewoon Hoogleraar' is Molenaar. Net zoals bij winkeliers is bij hoogleraren de ene de andere niet. Een 'Buitengewoon Hoogleraar' verhoudt zich tot een ('gewone') Hoogleraar als een straatventer tot de Zara.

    Op basis van zijn (1 dag per week, door sponsoren betaalde) aanstelling als 'Buitengewoon Hoogleraar' heeft Molenaar echter het volste recht de titel Professor te voeren.

    Molenaar zet zijn titel in praktijk bijzonder actief in bij de commerciële verkoop van advies wat inhoudelijk weinig tot niets te maken heeft met zijn Leerstoel 'emarketing & distance selling' aan de Bussiness school van de Erasmus Universiteit. Wanneer hij consequent zou zijn zou hij zich op de universiteit aan laten spreken als: 'Cor Molenaar, directeur eigenaar van adviesbureau eXQuo Consultancy'.

    Voor retailadvies is Molenaar niet aan te bevelen, voor een adviesje 'hoe jezelf ongegeneerd te verkopen' kun je wel bij Molenaar aankloppen.
  • Henk-Jan Resink 17-12-2016 09:22:39
    Helemaal eens met Marcel Evers. Wordt het niet eens tijd dat de heer Molenaar met pensioen gaat.
  • Willem Maatman 17-12-2016 15:04:30
    Kan me nog goed herinneren hoe Molenaar medio 2011 een keer op het toneel tijdens een forumdiscussie ten overstaan van een theater met 600 man Rabo personeel en gemeente ambtenaren stelde dat Google zijn geld niet met Adwords verdiende maar 'hele andere verdienmodellen' had. Toen ik in de microfoon riep dat wat hij vertelde 'echt niet klopte' explodeerde Molenaar. Met een rood hoofd begon hij schaamteloos te roepen dat 'hij alles beter wist dan ik en zelfs een boek had geschreven'. Daarna durfde zeker een half uur niemand hem meer een vraag te stellen.
    Als je een narcist in het openbaar op een zwak punt wijst begint die altijd te steigeren en te flippen. Een slimme narcist kan charmant uit de hoek komen en windt ambtenaren e.d. eenvoudig om zijn vinger. Om zijn status te bewijzen laat hij daar zijn titel en boekjes even zien en stuurt lachend zijn dikke factuur. Die wij daarna met z'n allen betalen.. Kan zo'n titel niet afgenomen of ingetrokken worden?
  • Eef 18-12-2016 16:03:10
    Ik ben Assenaar en letterlijk opgegroeid achter de toonbanken van de winkels in de binnenstad. De hele FOC discussie is fantastisch, want het legt een probleem bloot waar we het lang niet over hebben gehad: het ontbreken van cohesie in de binnenstad. Mooie merken genoeg, voldoende creatieve ondernemers maar de ziel is weg. Geef die ondernemers de mogelijkheden die hun collega's in steden als Haarlem of Groningen krijgen. De doelgroep is er, omliggende dorpen / steden zouden Assen boven Hoogeveen, Groningen, Zwolle prefereren maar houd dan op met dat verschrikkelijke parkeerbeleid! En die FOC mag je in het klein bouwen in 't Forum. Dan krijgt dat eindelijk een goede bestemming en sla je 2 vliegen in 1 klap ;-)
  • Werner 21-12-2016 08:21:00
    Dat moment in het Theater (Doetinchem) kan ik mij inderdaad nog goed herinneren. Zeker niet netjes!
  • Test 21-12-2016 09:14:53
    Blabla
  • René 29-12-2016 12:03:08
    Marcel Evers maakt een hele duidelijke en goed onderbouwde analyse. Assen mag blij zijn dat het outlet er niet komt, denk ik. Als Venlonaar ben ik ook nog steeds blij dat Venlo destijds het outletplan heeft afgewezen. Vervolgens ging het naar Roermond, waarbij ik de indruk heb dat de binnenstad er inderdaad meer last dan profijt van heeft. Zeker nu de verdere uitbreiding nagenoeg gerealiseerd is, heeft de outletbezoeker helemaal geen tijd en zin meer nog een bezoek aan de binnenstad te brengen. Om maar te zwijgen over de bereikbaarheid. Gemeentes moeten echt de focus leggen op de binnensteden, waarbij de consument maximaal gefaciliteerd dient te worden.

    .....overigens erg opvallend dat de heer Molenaar hier geen enkele reactie achter laat.......
  • Kees 29-12-2016 12:29:03
    Het is natuurlijk wel heel gemakkelijk om het outlet in Roermond overal de schuld van te geven als het slecht gaat. Misschien dat als dit outlet er niet was geweest het veel slechter zou gaan met de binnenstad, want bijna elke binnenstad in Nederland heeft het moeilijk vanwege de bekende redenen. Kijk eens naar de binnenstad van Weert, met al die leegstand en publiek dat wegblijft, en dat is een stad van ongeveer dezelfde grootte en liggend in dezelfde regio. Zo zou Roermond er ook hebben kunnen uitzien als het outlet er niet was geweest. En wie zouden jullie dan de schuld geven?
  • Kees 29-12-2016 12:44:36
    En wat ook niet onbelangrijk is om te melden is dat Roermond het qua leegstand veel beter doet dan alle andere steden in de regio. Het feit dat jaarlijks tegen de 6 miljoen mensen hun weg naar het outlet vinden zal daar ongetwijfeld aan hebben bijgedragen.
  • Twan Mariën 29-12-2016 14:10:08
    Bij dergelijke discussie doemt altijd de vraag op wie er überhaupt gelijk heeft; burgers, ondernemers of hoogleraren. Wat echter niet past is om hoogleraren weg te zetten als ondeskundig of anderszins want in Nederland word je niet zomaar hoogleraar. Daar moet je wel enige moeite voor doen. Evident is dat ondernemers ervaringsdeskundigen zijn en dagelijks aan den lijve de gevolgen van een outlet centre of iets vergelijkbaars in hun nabijheid meemaken. De reactie van Rob Adriaans, ondernemer in de binnenstad van Roermond, is voor mij dan ook uit het hart gegrepen en eentje die ik zeer serieus neem. Immers, een outlet centre is bij lange na niet voor iedereen zaligmakend en er zijn genoeg betrokkenen aan te wijzen die er eerder nadeel dan voordeel bij hebben. Vanuit mijn eigen ervaring met de Roermondse situatie, heb ik echter een aantal vragen aan de ondernemers van de binnenstad.
    1. het McArthur Glen Outlet Centre wordt jaarlijks door zo'n 4 tot 5 miljoen kooplustigen bezocht. Onderzoek wijst uit dat ca. 25% ervan (ruim 1 miljoen!) tevens de binnenstad bezoekt. Een "evenement" met 1 miljoen bezoekers is iets om jaloers op te zijn... Vraag: waar gaan deze mensen concreet heen en welke winkels worden er bezocht?
    2. Waarom lukt het de ondernemers in de Roermondse binnenstad niet om mee te liften met het succes van het naburige Outlet Centre?
    3. Wat hebben de ondernemers er zelf aan gedaan om kooplustigen naar hun winkel te trekken?
    Immers, mijn ervaring is dat er anno 2016 nog steeds teveel detaillisten zijn die vasthouden aan het traditionele winkelconcept. Hiermee hou je het op termijn echt niet vol. Als simpel voorbeeld doel ik op de kwaliteit en het niveau van het personeel van een gemiddelde winkel. Deze zijn vaak bedroevend slecht. Er kan nog geen "goedemorgen" of "goedemiddag" van af en veel meer dan het inklaren van inkomende goederen en het recht leggen van jeans kan men eigenlijk niet...het is slechts een voorbeeld ter illustratie.
    4. Welke gezamenlijke activiteiten met de ondernemers van het Outlet Centre zijn er ondernomen? Ik bedenk het ter plaatse: bij aankoop van 2 jeans in het Outlet Centre ontvangt men een voucher of tegoedbon o.i.d. van een horecaondernemer in de "Altstadt", in te wisselen op dezelfde dag. Deze horecaondernemer heeft op zijn beurt weer een actie met een collega die "iets doet in schoenen" in dezelfde straat... het is zomaar een idee. Bedoelt men dit niet met "cohesie"?
    Kortom, i.p.v. Calimero gedrag en steeds met de vinger naar de grote broer wijzen, zouden we er beter aan doen om eerst eens naar onszelf te kijken. Ook in Outlet Centre in de buurt biedt kansen voor iedereen en niet alleen hindernissen en belemmeringen.
  • Kees 29-12-2016 15:07:59
    Ik ken ondernemers in de binnenstad van Roermond die blij zijn met de komst van het outlet en wel degelijk mee liften met het succes. Maar uiteindelijk is het aantal mensen dat de binnenstad bezoeken alleen maar een extra want de meeste klanten van buiten komen enkel hiervoor naar Roermond en zouden de stad anders niet eens bezoeken. Dus of ze nu kunnen meeliften of niet, zonder het outlet zouden ze met dezelfde problemen kampen, misschien zelfs meer, want nogmaals; Roermond doet het beter dan de meeste andere steden in de regio. Het outlet zal heus niet de enige reden daarvoor zijn maar een toeristische trekpleister van dat kaliber met miljoenen bezoekers per jaar dat 3 minuten lopen van de binnenstad ligt zal alleen maar een voordeel moeten zijn, dat is toch logisch.

    Bereikbaarheid is inderdaad een nadeel op sommige dagen, maar dat is meestal alleen maar op de ''Duitse feestdagen''. En daar zullen de komende jaren hopelijk ook oplossingen voor komen met de nieuwe parkeergarage die volgend jaar moet openen en de nieuwe weg.
  • Johan 03-01-2017 09:43:10
    @Roermond
    Bekende stad voor mij maar voor zover ik kan zien weinig activiteiten vanuit de traditionele retail. Af en toe een activiteitje op de markt of een sjommelmert is niet iets waar je indruk mee maakt. Hand in eigen boezem mijnheer Adriaans. Devies is service leveren en samen hart voor de het centrum. Daarnaast samen met de gemeente en de vastgoedeigenaren tot een visie proberen te komen in plaats van je af te zetten , Doorgaans zorgt de outlet voor een nieuwe eigen doelgroep, Daar heeft het winkelcentum Roermond niet zoveel van te duchten alhoewel een lingerie speciaalzaak wellicht wat meer last heeft. Daarnaast is er natuurlijk ook nog het Retailpark (noord) waar toch een aantal trekkers zitten. Daar hoor ik niemand over. Tummers is bijvoorbeeld uit Roermond centrum verdwenen. Stel je even voor dat de Outlet en het Retailpark er niet waren gekomen. Dan was het wel naar Venlo gegaan. En of Roermond daar dan blij mee zou zijn, dat valt te bezien. Op een punt moet ik de heer Adriaans gelijk geven. Het moet uiteraard niet zo zijn dat de outlet een kostenpost van miljoenen voor Roermond gaat worden. Een kwestie van integere politici kiezen, dat is in het verleden in Roermond natuurlijk ook wel eens anders geweest.
  • Alan Grommers 06-01-2017 12:52:31
    Een goed geschreven en rake analyse Marcel, waarbij ik de kanttekening wil plaatsen dat met name de kop nog wel iets meer op de bal en iets minder op de man gemogen.
Plaats een reactie

Overige artikelen

    GA NAAR COMPLEET OVERZICHT
Vacatures